SMENS BAGLOMMA @ Helgeåfestivalen 30/8-14 | FESTIVALPHOTO

SMENS BAGLOMMA @ Helgeåfestivalen 30/8-14

Review3725_Helgeafestivalen-20140830_Smens-Baglomma-Andy2242red

Ingen Helgeåfestival utan husbandet Smens Baglomma.

Under festivalen bekantade undertecknad sig med en del olika personligheter som kommit långväga från gröna Göinge och Skånes gränser. För några var Göinge-dialekten inte den lättaste att förstå och att då senare få se dem dansa loss till Helgeåfestivalens husband Smens Baglomma fick en att inse musikens krafter. Några Göteborgare sade att de inte förstod en bråkdel av den breda skånskan som ljöd ur högtalarna, men att de hade lika roligt för det. Inget liknande finns uppe i deras trakter menade de. Skånerocken är verkligen fest och gemenskap. Även om det är tråkigt väder.

Smens Baglomma är ett underbart rockband med texter som berör traditioner och landsbygden med en bra balanserad humor och barvisor. Den stående och sjungande trubadur –trummisen Jonne framför texterna med den bredaste Skånska och har ett härligt handledsslag på cymbalerna och får till ett riktigt taktfullt och häftigt sound på trummorna utan att använda sig av varken kagge eller highhat. Publiken skålar glatt med ölen i högsta hugg medan fötterna lever sin egen värld. Publikens svängiga toffeldans spred sig som en löpeld.

Smens Baglomma har gjort en rolig grej med att bygga om några utvalda rockklassiker och slängt in deras tokiga texter och malt ner detta i en mortel. Dessa låtar är genialiska (Whiskey Ve´ Järet och Fyllot I baren är några av dessa) då de får igång rockpubliken som snabbt känner igen melodin och går igång på parodin. En märklig känsla och tanke som dyker upp när man avslappnat släpper ut sin ölmage till deras partymusik, är att Smens Baglomma skulle passa klockrent in på en tältscen på en folkfylld Oktoberfest i Tyskland! Vilken hit det skulle va´. Men det skulle inte bli lika bra som i Knislinge och på Helgeåfestivalen förstås.

Helgeås alldeles egna anthem – Blåe Snog är råtuff och Jonny fick till några kyliga dödsmeltal handledsslag när han iskallt hamrade på cymbalen. Det fullständigt svängde om bandet och det skulle inte vara förvånande om hela scenen plötsligt skulle seglat iväg längs med ån efter att bandet tackat för sig.

Den skånska glädjemaskines fräcka låtar och klanderfria dialekt får hela Knislinge att dansa med och under den knappa timmen försvann alla problem och eländen i världen.