| FESTIVALPHOTO

Review3780_20141115_Blodhemn-Kb-Malmo_Beo4947

Norska black metal-bandet Mayhem är ute på sin 30-årsjubileumsturné. Bandet som fört Norsk black metal utanför de djupa mörka skogarna, ut i den dystra världen. KB i Malmö fick öppna upp sin kammare åt dessa mytomspunna norrmän.

BLODHEMN
Med sig som support till Mayhem hade de landsmännen i Blodhemn.
De argsinta vikingarna hade korsat fjorden och seglat runt kusten för att ramma skutan rätt in i Malmös kala hamn. Det var kyligt i lokalen och röken låg som en tät dimma på scenen. Musiken var rak och slagkraftig black metal på Norska med snygga melodiska slingor och mindre thrash-influenser. Basisten såg dock lite malplacerad ut i sin Iron Maiden t-shirt och med basen ända upp i armhålan! Sångaren Invisus röt ifrån ordentligt och ledde vikingarna rätt in i en aggressiv uppgörelse med mystiska skogsväsen. Låtarna var snyggt uppbyggda med upptempo och smarta melodier.
Blodhemn var ett band som stod upp för sig själva och till skillnad från många andra förband, gick de upp på scenen, gjorde sitt gig och lämnade därefter direkt scenen utan att ha yttrat sig. Hårt och intensivt. De gick all-in och visade att det inte är black metal att småprata med publiken, tipsa om sitt merchställ eller fråga hur publiken mår. Nej när Blodhemn stod på scenen handlade det om deras musikaliska plundringsräd. Deras resa över blodiga slagfält slutade med en kraftfull seger i Malmö. Perfekt uppvärmining inför det monstruösa och kaotiska Mayhem.

MAYHEM
Under Silver Anfang introt välde det ut rök på scenen som sedan låg kvar under hela kvällen. Redan under första numret Pagan Fears så slår det fläskiga ljudet mot en som en kall järnhandske i ansiktet. Ljudet är grötigt och kaotisk. Precis som det skall vara på en Mayhem-spelning. Ljussättningen är snygg med blått fast ljus och stroboskop som löper amok.

Avgrundssångaren Attila med bloddränkt ansikte, lät riktigt förbannad. Hans domedags-klingande röst under Freezing Moon gav en rysningar på hela kroppen. Attila förstärker låtarna med sin ondskefulla framtoning med ett kranium och en snara i handen. Han kändes väldigt oberäknelig och det gick inte att förutse vad han skulle hitta på. Denna gången höll han dock hårt i tyglarna och orsakade inga plötsliga attacker.

Bakom den gigantiska oljeplattformen till trumset satt den väldige Hellhammer. Jäklar vad skogstrollet kan spela! Som en vildsint tornado vräkte han sig över alla sina femtioelva cymbaler och avfyrade förödande salvor med dubbelkaggen. Imponerande insats.

Mahyem köttade fullständigt och det var verkligen inte ett enkelt nummer för hobby-hårdrockaren. Mayhem agerar slaktaren och publiken kreaturen som snällt står på led för att bli slaktade!
Det var en isande ondska över Malmö denna blåsiga afton som våldsamt och långsamt lättade likt slutet på en Steven King roman.

Tyvärr var det en alldeles för klen och trött publik som bevittnade denna ondskefulla föreställningen. Kanske 200 i runda slängor.