GOTTHARD @ KB Malmö | FESTIVALPHOTO

GOTTHARD @ KB Malmö

Review385_20100222_Gotthard_KB_-_Malmo_8612

Total kaos ute på vägarna och hotet om att det inte skulle bli någon konsert hägrade runt hörnet. Fruktan att veta att vägarna var nästan oframkomliga och att vart annat tåg stod stilla, satte magen i gungning. Efter höjdarspelningen sist på KB, när Gotthard var ute och promotade Domino Effect så stod man ivrigt och stampade efter att få se dem igen. Nu med den fantastiska nya plattan Need To Belive.

Trots det var måndag så hade lite över 500 pers trotsat snöovädret och intagit ett varmt KB. Skånska Chains stod för uppvärmningen och bjöd på sin trevligas och glada rock i stil med H.E.A.T.

Nykomlingarna hade en sprudlandes glad trummis som verkligen gick in i trummandet och spred energi till övriga av bandet. Deras musik gick nog mest hem hos tjejerna denna kväll. Det var kvinnorna som dominerade och det var en betydligt högre medelålder. Inget som dessa kvinnor ville veta av dock utan låtsades som om de var 16 igen. På ett trivsamt sätt. Var det musiken som fick dem att spola tillbaka bandet en bit måntro?

Klockan tjugotvå stiger så äntligen ett av världens bästa liveband på scenen. Schweiziska Gotthard är kanske t.om världens gladaste band!
Steve Lee bjuder upp publiken till dans och redan under första låten så blir undertecknad kysst på handen av Steve! Han hade verkligen närkontakt med publiken vilket de övriga i bandet inte ville vara sämre med. Gitarristen Leo Leoni snurrar runder och bjuder inte bara på sig själv utan även på riktigt bra gitarrspel. Leo ser betydligt piggare och fräschare ut än senast. Glädjen som smittas från scenen ut över dansgolvet förbigår ingen. Det klappas och sjungs med hela konserten ut.

Det blandas friskt med nytt och gammalt. De nya låtarna som Shangri La, Need To Believe, Unspoken Words har lite mer tyngd och de sätter sig som en smäck redan vid första upplevelsen.

En trevlig och väldigt uppskattad insats som Gotthard överraskade med var att de körde ett kortare akustiskt set där publiken själva fick välja tre låtar de ville höra i just akustisk version. Det var magnifikt. Publiken valde Let It Be, Angel och Falling. Men detta var inte nog! Jublet var enormt så de bjöd på en fjärde låt och det blev inte mindre än Heaven. Finns bara ett ord för detta – Fantastiskt.

Efter avslutande Lift It Up som lyfte taket så sbrände de av Sister Moon och givetvis Anytime, Anywhere som extranummer. Men efter att de gått av igen så vägrade publiken ge med sig så de stiger generat och glada ut på scenen igen och bjuder på Mighty Queen. En låt som sätter punkt för denna succé-måndag.

UNSPOKEN WORDS
GONE TOO FAR
TOP OF THE WORLD