Pretty Maids m.fl @ Rock Hard Horsens | FESTIVALPHOTO

Pretty Maids m.fl @ Rock Hard Horsens

Review426_Pretty_Maids_pa_Rock_Hard_Horsens

10 April, 2010
Hard Rock Horsens, Horsens, Danmark

Resan började inte som den skulle. Tragiskt nog. Jag gav inte upp fast många saker var i motgång. En styck mobil åkte ner i toaletten. Missade en buss. Ja det händer alltid en del när jag skall iväg. Men jag visste att målet för min resa skulle ge mig en upplevelse som jag inte glömmer.

Jag vet att Pretty Maids kan leverera och ger allt när de står på scen. Nu skulle jag även se fem band till bland annat Mean Streak, Bombload, Back in Black m m.

När det första bandet kliver upp på scen så känns det som jag är på 1980- talet. Där alla hade långt blont krulligt hår och cowboy stövlarna utanpå byxorna. Jag kunde inte sluta skratta. Sångaren började dansa lite underligt. Skrattet låg nära. Hela tiden. Det var svårt att fokusera sig på bilderna. Men otroligt nog lät de bra och rockade på. Skenet bedrar ibland.

Sen fick jag även se Angus Young i Horsens. Han spelade med i Back in Black vilket är ett coverband för AC DC. Jag blev så chockad att ögonen hoppade nästa ut ur mig. Wow är han här! Angus hade på sig sin skoluniform och for med full fart fram och tillbaka. Vilket var roligt att se. Frågan var om han hade gas i röven. Det lät väldigt bra och sångaren var skicklig.
Lite sliten efter alla band så spelade äntligen Pretty Maids. Dom som jag har åkt 5 timmar för att se. Detta är ett band som både äldre och den yngre generationen tycker om. Dom spelar hårt och mjukt. Och har alla egenskaper som behövs i ett band. Dom vinner mycket på sina texter där de skriver mycket om livet. Vad som kan hända och hur du skall göra. En extra super duktig sångare Ronnie Atkins, hans röst får varje kvinna att tappa byxorna. Han tar kraft ifrån hela kroppen. Han sjunger så otroligt bra. Sen har de även en liten man, trummis Allan Tschicaja. Killen är typ 165cm men han trummar som en jätte. Han är så otroligt skicklig med sina trumpinnar. Dom snurra runt i fingrarna ner och upp. Hårt slår han. Efter konserten så möter jag honom. Då är han i full fart och skall signera sin trumpinnar. Dom är så sönder att man får tejpa ihop dem för att de skall hålla. Ett bevis på att han slår hårt. Undra hur många pinnar han använder under ett år och vart får han alla kraft ifrån??

En av Pretty Maids andra starka sidor är även Ken Hammer som är gitarrist i bandet. Han är en av de skickligaste gitarrister som jag hört. Hans solo är fantastiska. I hans ögon visar han en enorm glädje att stå på scen och spela gitarr. Han älskar det och publiken älskar honom.

Efter många år har Pretty Maids äntligen fått en fast Keyboardist som är en mycket stor tillgång till bandet. Hans namn är Morten Sandager. Han ger mer liv i sångerna och ljuden blir hårdare. En oerhört skicklig sådan. Det märks mycket i låtarna att han har fått vara med att bestämma. Denna konsert så hör man verkligen hans skicklighet på keyboard.

Ljuset släcks. Plötsligt hör man en låt som man aldrig har hört förut. Keyboardens skickliga toner hörs. Alla i publiken tänker. Är detta en ny låt från skivan Pandemonium?? Så sant det är en av de nya låtarna som är på plattan med samma titel!! Det låter bara otroligt. Helt plötslig är ljuset igång. Något låter mysko. Tragiskt nog fungera inte Kenn Jacksons bas. Så låten blir utan bas i någon minut. Men sen kommer han igång. Det låter super.

När jag tittade först på basisten trodde jag att jag drömde. Jag var tvungen att titta flera gånger på honom. Jackson har skiftat ut sina gamla scenkläder som alltid har varit shorts, en Ozzie Osbourn skjorta och ett par svarta Convers skor. Nu står han helt vacker med en snygg svart skjorta och jeans samt ett par rockiga skor. Äntligen tänkte jag. Nu ser det bättre ut. Och det svänger Balo.

Pretty Maids kör igång och spelar bland annat sina vanliga klassiker som Back to Black, We Came to Rock. Och publiken är med. Helt plötsligt kommer det en ny låt som man ingen känner till: Little drops of Heaven. Den känns in i hjärtat. Texten bara fastnar. Den påminner så mycket om mitt liv. Jag vill döpa denna sång till Big drops of Heaven, men det går inte Pretty Maids med på, jag försökte. Atkins försöker få fart på publiken att sjunga med. Men ingen har hört den tidigare så det är lite svårt. Alla gör så gott dom kan för att hålla liv i låten. Vid nästa konsert kan jag lovar er att alla sjunger med. Detta kommer bli en bra hit. Och Pretty Maids har gjort det igen. Publiken verkade gilla låten och alla skriker YEEE. Man kan köpa Little Drops of Heaven nu från den 16 April.

Publiken blir vildare och vildare när det spelar Rodeo, Love games och Please Don´t Leave Me. Alla sjunger med och det är en upplevelse att se och höra Pretty Maids på hemmaplan.

Dom avslutar hela konserten med Red Hot and Heavy som är en låt dom skrev för nästan 25 år sedan men den håller än. Alla hoppar och rockar.

Det var en otrolig konsert där alla i Pretty Maids ger allt. Dom har alltid ett leende på läpparna och är alltid trogna sina fans. Nu väntar jag till den ny plattan kommer ut i handel den 15 maj.