SPIRITUAL BEGGARS @ KB, Malmö 2016-04-15 | FESTIVALPHOTO

SPIRITUAL BEGGARS @ KB, Malmö 2016-04-15

Ett svenskt band som inte spelat i Sverige på 16 år! Stjärnkonstellationen Spiritual Beggars är äntligen aktuella med sin nya skiva Sunrise To Sundown och passar på att gå ut på en efterlängtad turné i Sverige. En miniturné med stopp i Malmö, Göteborg och Stockholm.

Fredagskvällen på KB var skön och avslappnad. Spiritual Beggars svängiga rock visade sig vara riktigt njutningsbar live. Ljudet var på topp. Amotts sylvassa gitarrljud klingade ut genom högtalarna och Per Wibergs kyrkliga orgel var riktigt vackert. Det negativa med när ljudet är så här bra, blir att publiken står mer stilla och njuter. Istället fick bandet på scenen röja.
Per slängde med håret och höll på att spela omkull sin orgel i sin inlevelse. Han får Robert Wells att skämmas! Bredbente basisten Sharlee D'Angelo såg ut att väga flera ton så tungt han slog på basen. Trummisen Ludwig Witt var glad och svingade med armarna kors och tvärs.

Det var energiskt och inlevelserikt. Riktigt skönt att få se dessa herrar tillsammans live. Mycket nytt blev det men klassikerna glömdes inte bort och setlisten var verkligen inget att klaga på. De nya låtarna höll väldigt hög klass och gav vibbar från både Rainbow och Led Zeppelin. 70-tals känslan och soundet i Diamond Under Pressure kunde få en att tro att låten skrevs för 45 år sedan! Den bjöd på snyggt gittarrspel av flinke Amott och skön sång från sångaren Apollo Papathanasio som visade upp att han kan mycket mer än sjunga powermetal. Dark Light Child, Lonely Freedom,Sunrise To Sundown och Hard Road var också de mycket lätta att ta till sig.

Tyvärr envisades de med att spela sönder Blind Mountain då de gjorde en utdragen bandpresentation och sånglek med publiken. Det drog ner tempot ordentligt. Klokt nog valde de att avsluta med den vackra och lugna Mantra. Underbar avslutning där de visde upp sin bästa sida med att ta ut svängarna. För det svängde. Det svängde och rockades som om vi precis klivit ur en tidsmaskin några sekel tillbaka. Fantastiskt.

Bäst: Ljudet & Mantra
Sämst: Publiken
Speltid: Ca 95 min