Tons Of Rock 2016 | FESTIVALPHOTO

Tons Of Rock 2016

Review4309_DSC_0125liten

När någon tänkte att det var en bra idé att ha en festival i en fästning så tänkte de rätt. En festival i en fästning? Ja, det finns – Tons Of Rock i Fredrikstens Fästning i Halden, Norge. Att besöka en festival i en sådan här miljö är helt klart en upplevelse utöver det vanliga. Historia möter hårdrock i en fantastisk miljö av böljande kullar och stenläggning från 1600-talet. Tredje årets upplaga av festivalen lockar med en stenhård (pun intended) line-up med band som Black Sabbath, Alice Cooper, Megadeth, Behemoth, Europe, Amon Amarath och Sixx A:M. Det ryms också en manskör såväl som Norsk svartmetall och rockiga coverband. Här finns alltså något för alla!

Festivalen öppnade kl 16 och vid min egen ankomst kl 17.30 så är det en del kö till parkeringen. Här står en enda person och tar kontant betalning. 100 NOK för ett dygn vilket är helt okej, men man skulle kunna effektivisera processen med fler personer på plats. Dock vet jag att man sökt fler volontärer in i det sista så det hela kan bero på att man faktiskt inte fått ihop så många personer som man kanske tänkt från början.

Intill parkeringen finns campingar sorterade i tält, MC och husbil/vagn. Än ser det inte så belamrat ut. Avståndet är på behagligt promenadavstånd till festivalområdet.
Det har också arrangerats bussresor till och från Oslo samt närliggande orter för dem som hellre bor på hotell.

Vid entrén blir jag fråntagen min tomma (!) vattenflaska. Jag fattar att de vill sälja dryck, men kom igen, låt folk få ta in sin flaska att fylla på med vatten. Om det är en överlevnadsregel man ska följa vid festival så är det att dricka mycket vatten, och det underlättar liksom om man kan bära med sig en flaska.

Väl inne hittar man tre scener, tältscenen, stora scenen Fort West, och så Huth Stage som är placerad inne i själva fästningen. Här får du vandra i en brant stenlagd backe (jag är glad att jag är nykter) och väl uppe på kullen vid scenen så har du utsikt över Idrefjorden och Halden, ett häftigt och annorlunda konsertscenario. Stora scenen är placerad så att det blir som en amfiteater runt om där publiken kan stå på de olika nivåerna, så det finns goda möjligheter för alla att faktiskt kunna se något.

På området finns ett stort utbud av mat, du kan välja på allt från älg till tacos, BBQ, thai och vegetariskt. Barer finns också utplacerade vid varje scen med öl, cider och vin, det finns även en bar med lite större utbud av ölsorter. Priserna är… Norska, så att säga, eller smaka på detta: Ett glas vatten för 48 NOK. Det hade som sagt suttit fint med en tomflaska att fylla på, för en vattenpost finns faktiskt. Senare märker jag dock att ena baren längst upp i fästningen bjuder på vatten. Förvirringen är total. Ölen ligger i alla fall från 82 NOK och uppåt, cidern likaså. Det är dyrt att vara full på festival, men det är framför allt dyrt att vara full på festival i Norge! Inget att göra något åt. Betalningen sker helt och hållet med systemet Cashless, där alla måste föra över pengar till eller byta kontanter mot ett betalkort som man sedan använder på området för allt man vill köpa.

Det finns en hel del bänkar utplacerade och små kuddprydda arrangemang att sitta på. Tyvärr valde jag helt fel dag att besöka festivalen på då det pissregnar konstant, så något sittande blir det inte.
Bajamajor, spoltoaletter och urinoarer finns placerade utanför entrén och inne på området, dock med en del köer, men det städas och hålls rent. Inne i fästningen finns även några lite gömda spoltoaletter med handfat.

Totalt spelar här 47 band under tre dagar och faktum är att jag bara känner till tre namn av dagens elva, så man har sparat de övriga godbitarna till resterande dagar. Men tack vare huvudakten idag så är torsdagsbiljetterna helt slutsålda. Det känns som att hela Norge (och halva Sverige) är här för att se Black Sabbath stå på scen i Norge för sista gången. Det är en ständigt växande skara folk som strömmar in på området och ett tag känns det nästan lite överbefolkat.

Stämningen denna första dag på Tons Of Rock är väldigt lugn och städad. Det känns liksom vuxet, och många av besökarna är faktiskt uppe i pensionsålder. Det är rent, människorna är stilla och skötsamma. En enda pruttfull ungdom såg jag – och han fick två vakter på sig. Här är alltså ingen plats för dig som vill rulla naken i bajs när du är dyng utan här sköter du dig. Eller som en festivalbesökare uttryckte sig vid hemgång; ”Jag har inte knullat, inte slagits och inte spytt”.

När det är dags att köra hem i slutet av dagen är det korvstoppning i trafiken och det tar mig 50 minuter att komma från festivalparkeringen ut på vägen som leder hem. Ska du köra hem på kvällarna är det alltså en god idé att gå innan sista låten om du inte vill sitta i kö. Nu var det dock just Black Sabbaths avslutningskonsert så måhända att flaskhalsen inte blir lika påtaglig övriga dagar av festivalen.

Biljettpriserna för Tons Of Rock är lite saftiga men du får mycket för pengarna, om inte massor med blandad hårdrock så en historisk vandring i spektakulär miljö.

Festivalpass: 2320 NOK
Torsdag: 930 NOK