SONATA ARCTICA, Thunderstone, Striker @ KB, Malmö 7/4-17 | FESTIVALPHOTO

SONATA ARCTICA, Thunderstone, Striker @ KB, Malmö 7/4-17

Review4399_sonata

Med sitt nionde album betitlat The Ninth Hour har Sonata Arctica begett sig ut åter igen på de svenska vägarna. Finnarna inledde kvällen på Kulturbolaget i Malmö med att köra de två första låtarna från senaste alstret, Closer To An Animal och Life. Ledsamt nog är senaste skivan The Ninth Hour något av det tråkigaste Sonata Arctica gjort och att de väljer att plocka ut 5 låtar som går på halvfart från nya skivan gör att publiken blir mindre mottaglig vilket visade sig i Malmö. Sonata Arctica har tappat mycket av sin tyngd och snabbhet. Bara Fairytale bland de nya låtarna hade lite tryck i sig och det var trummisen Tommy PortimoInte som stod för det. Inte för ens nio låtar in i spelningen kommer en snabb låt, Abandoned Pleased Brainwashed Exploited. Tyvärr kändes det alldeles för sent i setet och många i publiken såg trötta ut. Energikicken kom för sent.

Tallulah, den tidlösa balladen inleddes av ett långt känslosamt tal av sångaren Tony Kakko. Han bad alla att fråga sin granne vad de heter. Han menade att då har vi alla någon att åtminstone säga hejdå till efter konserten. Tony var väldigt mån om sin publik. Tyvärr pratade han alldeles för mycket onödigt strunt och i kombination med de långsamma låtarna så lyfte aldrig spelningen. De gjorde självklart en säker insats och levererade klanderfria låtar där trummisen Tommy var den som glänste mest.

Någon borde ge Tony nya kläder. Han såg ut som en förvirrad racing-fanatiker på en Sabaton-spelning i sina tre olika racingskjortor och gråvita camouflagebyxor. Nu är kanske inte kläderna det som kännetecknar finnarna utan det är deras glada snabba power metal. Tyvärr var det inte så mycket power metal över dem denna kvällen.

Speltid: 90 min
Bäst: Den hypade Dont Say A Word
Sämst: Tråkigt låtval. Avsaknaden på riktiga publikfavoriter som Victorias Secret.

THUNDERSTONE
Finska power metal pionjärerna Thunderstone fick tränga ihop sig på scenen och levererade ett träffsäkert set med stadiga låtar där The Path från nya plattan Apocalypse Again verkligen var ett triumfkort. Trumisen Atte Palokangas var sannerligen på glatt humör och log sig igenom spelningen samtidigt som han jonglerade friskt med trumpinnarna. Han tappade dem ett flertal gånger men tyckte tydligen det var hur kul som helst att misslyckas med kasten. Ojsan-hoppsan minen var konstant genom spelningen. Dock var han så skicklig att spela med en hand så det var nog ingen som märkte att han missade några slag mellan varven.

Sångaren Pasi Rantanen stod för en säker insats och hade stor förståelse för den svenska publiken denna sorgliga afton. Pasi bad ljusteknikern släcka ner hela lokalen fullständigt och inledde balladen Weak med ett fint tal och tillägnade låten och hyllade hela svenska folket efter Stockholmsattacken. Ett väldigt känsloladdat nummer.
Avslutningsvis så gästades Thunderstone av inte mindre än Rick Altzi från tyska Masterplan. Han såg och kände sig nog lite osäker och hade texten på ett papper till Dirt Metal. Tyvärr hördes han inte så bra i ljudbilden men det var kul att se honom live med Thunderstone.

En liten rolig händelse mitt under en låt var när en tjej tappade sin mobil framför staketet och Pasi dök ner direkt för att hämta den. Det är respekt. Hela bandet visade stor kärlek till publiken och deras insats denna kväll gör dem väl förtjänst av att få komma tillbaka till KB som huvudnummer.

STRIKER
Öppningsakten Striker från Kanada var en bra överraskning. Deras energiska insats under sina 40 minuter (ovanligt långt för en öppningsakt) gav en mersmak. Första gången på en scen i Sverige och sångaren Dan Cleary hade en grym sångröst och var överallt på scenen. Oerhört glada killar som hade ett par intressanta låtar. Istället för att köra den klassiska och uttjatade ”vilken-del-av-publiken-skriker-högst” så fick publiken skrika frasen ”Fight for your freedom” som svar på sångarens ”Fight for you life”. De försökte kombinera nytt med sitt gamla sound och lyckade bra med det.
Trummisen Adam Brown må varit ännu gladare än Atte i Thunderstone! Adam bet nästan av sig tungan efter alla grimaser och hoppande på pallen. Kul att se ett sådant energiskt band.

Striker har tydligen varit väldigt produktiva och pungat ut hela fem studioalbum på sju år! De både låter och känns old-school heavy metal. Definitivt ett band som rekommenderas att kolla upp noggrannare.

SONATA ARCTICA Setlist:
Closer to an Animal
Life