Breaking News - Party med Grande Royale | FESTIVALPHOTO

Breaking News - Party med Grande Royale

Nya plattan Breaking News firas med releaseparty och spelning på Sofiehof underjord i bandets hemstad Jönköping. Det här är ett intimt och jäkligt trevligt ställe för musik i allmänhet och rock i synnerhet. Här blir det en lätt och familjär stämning som passar bra för just releasefester.
Vid entrén tar Hampus, Gustav och Calle emot fulladdade med merch.
- Det är så mycket glädje nu, berättar de. Så många nära och kära men också rena fans som vi aldrig träffat och som åkt långt för vår skull. De köper saker och vill få signeringar. Det ger mycket värme i hjärtat. Vi är väldigt stolta ikväll.

Det blev utsålt redan på förköpet och hade inte brandskyddet satt stopp hade det nog gått att sälja många fler biljetter. På tal om brandskydd, värmenivån är så hög i den här lokalen att det finns risk att plyschgardinerna självantänder….. jag skulle verkligen önska att fastighetsägaren hittar en kreativ lösning för det här. Värmen resulterar nämligen i att många går en trappa upp till den andra baren och missar hela festen.

Dregen är kvällens DJ och han får bjussa på en och annan selfie mellan skivorna. En rockig och blandad låtkompott med nytt och gammalt i tydlig Grande Royale-anda. Ren rock med influenser från 60- och 70-talets storheter. För mig som tidigare bara har sett honom på scen känns det ovanligt att se honom stå still under så lång tid men han känns självklar även i den här rollen. Han tar sin uppgift på allvar och är väldigt engagerad. Så engagerad att det var omöjligt för en stackars reporter att få en endaste kommentar.

Det är förväntan och ölglas i luften framför scen och stort jubel när bandet kommer in. Det är
jäkligt svettigt och Johan på trummor har nog gjort dagens smartaste val att spela med bar överkropp. Resten av bandet har sina egendesignade jackor i svart och vitt.
Som alltid när Grande Royale spelar så är det ett Intensivt tempo från början utan en massa mellansnack. Spelningen är bra men jag upplever det som just en spelning. Jag hade önskat att bandet hade berättat lite mer om albumet, om sig själva och framtiden. Det där som gör det till just ett releaseparty. Lite champagne på scen blir det i alla fall men de hade kunnat lägga på ytterligare lite fest kopplat till skivan.
Hampus berättar i alla fall att en dröm gick i uppfyllelse när de fick jobba med Nicke Andersson på den här plattan och en bit in i spelningen uppfylls en annan dröm när Dregen kommer upp och kompar till ett par av låtarna. Det som slår mig i den situationen är att Dregen inte på något sätt tar över. Det blir väldigt tydligt att Grande Royale är ett band som står på egna ben.
De spelar många av de nya låtarna som känns som ett kvalitativt steg framåt i deras repertoar. (Vill du läsa min recension av skivan så finns den här på Festivalphoto.)
Att spela på Under jord är lite som att spela hemma i vardagsrummet med familj och vänner. Jag har en bestämd känsla av av Grande Royale-familjen håller på att växa till sig rejält. Flera turnér väntar under hösten när Tyskland, Frankrike och Spanien ska få lära känna den svenska rocken à la Grande Royale. Kanske är det hösten 2017 som det lossnar riktigt?

Efter giget beskriver Hampus känslan som total glädje när han får ta emot alla gratulationer och lyckönskningar som jag helhjärtat instämmer i.

Setlist:
Know It All