DANKO JONES & Skracekoedlan @ The Tivoli, Helsingborg 16/12-17 | FESTIVALPHOTO

DANKO JONES & Skracekoedlan @ The Tivoli, Helsingborg 16/12-17

Review4601_dank

Kanadensarna får inte nog av Sverige och då särskilt Helsingborg.

Danko Jones kan inte genomföra en turné i Europa utan ett obligatoriskt stopp på The Tivoli i Helsingborg. Sista spelningen på den succéklingande Wild Cat turnén. Som Danko själv gick ut på scenen och sade ”Sista spelningen av 17 konserter, här i Helsingborg. Därför kan jag sjunga ut och spräcka rösten utan att bry mig om imorgon”.

Som vanligt när Danko Jones står på scenen så är det fullt ös från början till slut. Inga jäkla ballader, bara svettig rock n´roll. Den sanna spoken word artist Danko är fick publiken se mellan låtarna. Han tjafsar med publiken och är sådär ego som bara Danko kan vara. Bara en sån sak att han har en personlig mänsklig sladdvinda på scenen medans den kämpande basisten John Calabrese får hålla koll på sin sladd själv!

John är hyperaktiv. Hade han fått som han velat så hade han stått på ett podium mitt ute i publiken. Istället fick han nöja sig med att hänga över publiken och nästan trilla av scenen. Han visade publiken hur en svängig konsert skall upplevas och då med publikens fulla närvaro. Därför var det kul att se han ansträngde sig med att sträcka sig långt över publiken och tryckte på folks mobilskärmar när de stod och smsade!

Danko själv är i sig en entertainer av klass. Hans kärlek till Sverige är stor. Han imiterade Hipp Hipps sketch ”Svenska för nybörjare”. Julmust, påskmust, korv, nyponsoppa m.m. var ord som han stolt hade lärt sig. Hysteriskt kul.

Danko Jones är Tivolis egna husband. Efter att spelat där konstant i över 15 år så var det inte konstigt att Danko gick av scenen på fel sida! Efter flytten av Tivoli för ett par år sedan så renoverades den samtidigt och byggdes om lite så att backstagen hamnade på andra sidan om scenen än tidigare. Gammal vana skrattade Danko innan han glatt hoppade av scenen. Ytterligare en triumf rikare.

Med sig som support hade de svenska 70-tals bandet Skraeckoedlan. Fantastisk konstellation med härligt swing. Trummisen Martin Larsson var sjukt energiskt och visade sann spelglädje på sitt slimmade trumset. Gitarristen Henrik Grüttner var som hämtad direkt från 70-talet med sin stora kalufs och fylliga skägg. Deras tidlösa rock är varierad på svenska och engelska och de har verkligen hittat ett sound som känns eget och äkta. De fick trängas längst fram på scenen och fick således bra publikkontakt. De vann nog många nya fanns denna kväll för när man kikade runt i den fulla salen under Danko Jones spelning så såg man många Skraeckoedlan t-shirts.

DANKO JONES Setlist:

1. I Gotta Rock
2. Sugar Chocolate