ROSS THE BOSS @ MuskelRock | FESTIVALPHOTO

ROSS THE BOSS @ MuskelRock

MANOWAR har inte spelat i Sverige sedan snart tio år tillbaka. Plötsligt dyker de upp i den lilla småländska idyllen i Blädinge! Eller vänta nu! Jag läser på postern och det står Ross the Boss & Scott Columbus. Det är alltså Ross the Boss – bandet! Ross och Scott är två av fyra grundstenar i just MANOWAR och är då lika mycket MANOWAR som MANOWAR är MANOWAR idag! Då Joey allt mer blivit en affärsman sedan starten av MagicCircle så har disputerna mellan honom och Scott växt. Scott har önskat en mer tydlig livkänsla i inspelningarna av de senaste plattorna men Joey har styrt (och gör det än idag) med järnhand. Så efter två års bråk, beslutade scott sig för att lämna bandet för gott.

Istället tog han sina trumslag of doom och satte sig på pallen bakom Ross The Boss (bandet). Ross har ett mycket komplett band som inte bara kör de bästa MANOWAR-låtarna, utan har en drös helt egna låtar med. Dessa i klassisk 80-tals stuk som hårdrocken skall låta (likt ett specifikt band).
ROSS THE BOSS spelar på utomhusscenen på Tyrolen. En mycket trevlig och färgglad scen som är placerad 2m upp på en slänt. Framför scenen växer taggbuskar och det är en stenmur. Trots detta trycks folket längst fram och knäcker nacken på sig själva för att lyckas se en glimt av bandet. För att kunna se allt var man tvungen att ställa sig några meter bak.

Blood Of Knives är en knivvass röjarlåt som är kvällens startskott.

På trunmmor sitter Matze och gör det riktigt bra. Han är ordinarie trummis i bandet. Scott som nyligen gått med i bandet springer runder på scenen och leker. Han körar lite och springer plötsligt ner i publiken och röjer längst fram. Bandet är lekfullt och det syns att de gillar stå på scenen. Ross visar även vilken komplett musiker han är när han under vissa partier ställer sig bakom keyboarden. Innan det publiken verkligen väntar på så bjuds det på lite smakprov från kommande plattan som kommmer den 17:e september. Det materialet låter mycket lovande.

Halvvägs in i spelningen kliver Matze av och in kommer Scott. Jublet hörs långa vägar och glädjen i publiken är enorm. Hammer Of Thor brakar loss och man ser direkt att Scott inte är tyglad det minsta. Han showar loss och leker med trumsetet. Klassikerna avlöser varandra Blood Of My Enemies, Kill With Power och Hail And Kill. Fighting the World är en låt som inte framförts av Scott och Ross ihopa sedan 23 år tillbaka! Gissa om det blir allsång? Patrick Fuchs fixar sången galant och i de många ”cover” låtarna så klarar han Eric Adams skrik riktigt bra. Man blir förvånad hur bra hela bandet spelar.

Extranummer blir Hail And Kill och Battle Hymn. Tungt blir det för nu spelar båda trummisarna samtidigt. Samtidigt som introduktionen löper till Hail And Kill så börjar de ivriga fansen klättra upp framför scnene och klamrar sig fast på monitorerna. Något som många band skulle avbryta spelningen då publiken gör intrång. Inte i detta fallet. Patrick bjuder istället upp publiken och älskar närkontakten och låter fansen sjunga med. Det råder fullständigt kaos. Allt fler klättrar upp de andras ryggar och det blir några försökt till stagedive och crowdsurfing. Som extra bonus sliter Scott loss sina cympaler och slår sönder sitt trumset.

Trots diverse ljudproblem inledningsvis så är nostalgikänslan så fräsch att man har den i munnen. Alla små missöden glöms fort bort då publiken får en enorm respons från bandet och vice versa.

Efter spelningen hörde jag en kille säga med tårarna i ögonen –
”Detta var bättre än sex” och en annan sade att ”Nu är man glad i en månad”.