Join Festivalphoto at Faceboook
Follow Festivalphoto at Twitter
Watch our festival videos at Youtube
Follow Festivalphoto at Instagram
Sabaton (och Apocalyptica) på Hovet i Stockholm | FESTIVALPHOTO
 

Sabaton (och Apocalyptica) på Hovet i Stockholm

 Betyg

Review4800_Sabaton_pa_Hovet_i_Stockholm

I slutet av 2019 påbörjade Sabaton sin turné som går under namnet; The Great war, tillsammans med förbanden Amaranthe och Apocalyptica.

Den 15 februari, på Hovet i Stockholm och inför en fullsatt arena, äntrade Sabaton scenen med världens energi. Publiken hann knappt se bandet förrän pyrotekniken sattes igång och det dånade av en hög smäll. Bandet brände av med låten Ghost division som första låt och väldigt bra val att börja konserten med.

Sist jag såg Sabaton var 24 mars 2017. Jag måste erkänna att jag inte har hängt med så mycket av Sabatons diskografi sen de släppte Carolus rex 2012. All ny musik efter det har tyvärr stannat utanför mina spellistor och det som körs på radio är ju klassiker som Primo Victoria, Attero dominatus, En livstid i krig, Carolus rex etc.

Vem älskar inte Sabatons framträdanden?
Scenen var klädd med taggtråd, sandsäckar och (som vanligt?) en pansarvagn där Hannes snyggt fick pryda pansarvagnstaket, skyddad från pyron men väl synlig för publiken - om man inte stod längst till höger av scenen, som jag.
Under konserten rullades krigsrelaterade klipp på bakre delen av scenen.

Att se Joakims, Pärs, Chris' och Tommys glöd är oslagbar och hur de går all in under hela konserten får mig, som inte hängt med de senaste skivsläppen, att njuta av varje spelad låt. Oh nej, jag har inte glömt Hannes van Dahl på trummorna. Tyvärr kom han alldeles för mycket i skymundan där jag hade placerat mig och var tillräckligt fjantig för att inte svettas ihop med den sjungande publiken längst fram i mitten.
Jag imponeras varje gång av gruppens publikkontakt, energi likt Duracellkanin och hur Chris, Pär och Tommy använder sitt hårsvall när de headbangar i takt.

Sex låtar från det nya albumet, The Great War (2019), framfördes och de mest trogna fansen kunde sina texter, höjde knutna nävar i luften vid rätt tillfällen och möttes av leenden från bandets medlemmar. Ett sådant underbart gensvar gör konserterna med Sabaton guld värd!
Värt att nämna och som satte ännu mer krydda var att i slutet av Night Witches kom Joakim kaxigt, men med stil, ut på scen med en bazooka och avslutade låten med ett tungt skott.

Publiken överraskades positivt när Apocalyptica kom in på scen och framförde bland annat Angels calling och Lejonet från Norden tillsammans med Sabaton. Fler instrument, ännu mäktigare!

Jag upplevde dock att det största trycket från publiken måste ha varit när Sabaton körde sina extranummer. Många gånger under kvällen, kunde man höra basgången från grabbarna i publiken (och ett gäng brudar också troligen) ”whoa” till introt av Swedish pagans mellan låtarna.

Jag kan inte avgöra vilka av extranumren som fick flest jubel, alla låtval fick bra gensvar från publiken och lika mycket hopp som allsång.
Kanske Swedish pagans var mest efterlängtad, men alla låtar var lika uppskattade.

Sabaton har åter gett ett gott avtryck och tillsammans med sin publik och sina fans, är det något jag kan leva på ett bra tag framöver.


-Spellista-
Ghost division
Great war
Attack of the dead men
Seven pillars of wisdom lost battalion
The red baron
The last stand
82nd all the way
Bismarck
Night witches
Angels calling
Fields of verdun
Price of a mile

Lejonet från norden
Carolus rex (sv)
Primo victoria
Livstid i kris
Swedish pagans
To hell and back

Review4800_Par_i_Sabaton_live_pa_Hovet_i_Stockholm

Skribent: Linda Wallbäck
Jag har inte Facebook


|Hem|