GETAWAY ROCK FESTIVAL | FESTIVALPHOTO

GETAWAY ROCK FESTIVAL

Festivalsommaren är kokhet. Hultsfredsfestivalen brinner upp och ut ur askan föds framtidens festival. Getaway Rock Festival i Gävle är här för att stanna och har redan efter första tillställningen skaffat sig en stor skara fans som lovordar festivalen för nästkommande år. För det kan inte bli mer än ett nytt GRF år 2011. Med Sveriges bästa lineup detta året lockades 10.500 personer från hela landet.

Gävle. En plats i vårt avlånga land som är oerhört vacker och vid den här tidpunkten ljus dygnet runt. GRF har satt Gävle på kartan (för oss som är geografiskt undernärda).

Flertalet av banden gjorde kanske sina bästa spelningar i år på festivalen. Bidragande faktor och kanske den viktigaste (utöver besökarna) var ljudet på Monster och Bandit-stage. Sällan har jag skådat eller snarare hört så bra ljud på så många konserter. Var ingen konsert som hade dåligt ljud. Någon gång var micken lågt ställd på enskilda konserter men fortfarande hörde man sången. Det märktes att det var fullt kompatibel personal som skötte ljudet.

Något som skapar dålig stämning är när man inte hör vad man ser! Det Scenerna var lättillgängliga och det var bara att vända 180 grader för att se nästa band. Spelningarna skiftade mellan de två stora scenerna så man missade inget där. Barerna var lämpligt placerade så att det gick att se scenerna från dem.

Festivalen är placerad runt Gasklockorna. I ena gasklockan så fanns den mindre scenen som tog 800pers. Där var det hetare än i helvete men som effekt några av de mest intensiva konserterna. Polska Vader är ett exempel på det. Vakterna tvingades stänga dörrarna då det var fullpackat.

GRF var noga med att ge sina besökare en helhetsupplevelse och bjöd på mobilladdning inne på området med gratis solenergi. Ett steg i helt rätt riktning då miljötänkadet även fungerar på en festival. Humöret på festivalbesökarna var på topp och det var som en enda stor familj. Stod man ensam och vilade sig ja då kom det genast fram folk och pratade med en.

Alla dessa volontärer.
Trevligast i världen. På andra festivaler har man ryckt i näsan då man oftast får ett fräsande tillmötande av okunnig personal. Här var presskontakter service-inriktade som på ett fint hotell och inte som på en annan stor festival i nedre Sverige där man bara blir runtkastad då ingen orkar eller bryr sig om att hjälpa till. Volontärerna som stod som vakter eller var utplacerade längs med hela området var glada och kunde de inte hjälpa en då det inte hade fått någon information, då nämde de det. Istället för att säga - ”vet inte” och sen vända ryggen till. Visste inte dessa utmattade killar och tjejer som jobbade på samma kvadratmeter 10 timmar om dagen så sa de med vänlig ton - ”Du jag har inte den blekaste aning. Den informationen har jag inte fått, men går du dit där så kan dem hjälpa dig”. Hur glad blir man inte då? Service är endå vad allt handlar om. Det krävs så lite för att få en på gott humör.

När ett större problem visade upp sig för arrangören så löstes detta smidigt och lätt. Mayhem hade blivit försenade från Ungern och hade ingen möjlighet att hinna fram i tid. Så snabbt och lätt byttes deras speltid med amerikanska Cannibal Corpse. Ett uttalande från stora scen gjordes i tid och lappar sattes upp vid alla in och utgångar. Jättebra gjort.

De som inte var i Gävle ja de var någon helt annan stans. De får skylla sig själva.

Bra:

Familjebesökarna tillsammans med de traditionella metalfansen. Alla var glada och hjälpte varandra.