Intervju med Mimikry |
||
© Photographer Linda Åkerberg I denna exklusiva intervju delar punkrockbandet Mimikry från Borlänge med sig av sina reflektioner om bandets 30-åriga resa. Heavy, Jalle, Johan Åsberg och Apan berättar om sin musikaliska utveckling, utmaningar och minnesvärda ögonblick. De diskuterar sin låtskrivningsprocess, influenser och vad framtiden kan bringa. Intervjun ger också en inblick i deras liveframträdanden och hur det känns att vara en del av Sveriges punkrockscen under tre decennier. OM det är någon där ute som MOT förmodan har missat er, berätta kort om er själva Heavy svarar Ja, en form av punkrockband från Borlänge får vi säga. Funnits jävligt länge 31 år, 30 menar jag. Det är inte slut på året än. 30 år och ja, sakta men säkert har vi jobbat oss upp. Så nu är vi på någon form av nivå, så det kommer lite folk när vi spelar. Ja, men det märktes ju när ni spelade på Arbis Bar & Salonger. Men hur träffades ni och vad ledde till att ni bildade Mimikry? Heavy svarar Nej, men det var väl jag och Jalle som gick gymnasiet. Och det var ju under eran när det var en form av punkvåg med Lyckliga Kompisarna och Strebers och allt det där. När de släppte skivorna ”definitivt 50 spänn”. Så var det bara att vi ville spela punk också. Jag vet inte exakt vad vi sa och vad vi hade för idé, men vi startade i alla fall. Så det var jag och Jalle och sen kom Johan Åsberg in rätt fort. Och sen var vi tre stycken ett tag och sen har vi bytt ut lite hit och dit. Så det var nog ingen så här, wow, ingen storartad start utan vi bara startade. Det var tur att ni starta och fortsätter än i dag. Men vilket av era album är ni mest stolta över, och varför? Heavy svarar Ska vi ta per person då? Vi kör så tycker jag och jag kan börja. Jag skulle nog faktiskt säga ”Grit” för att det var en helt ny idé att släppa en singel varje månad under ett helt år. Så det var roligt att göra det. Och sen blev det ju helt bra. Så den skivan tycker jag är bäst, om jag ska ta som skiva. Jalle fortsätter Ja, det är ju den eller "Alderland", jag vet inte. Jag vet inte rent objektivt vilken som är bäst, men det är de som på något vis har satt mest avtryck. ”Alderland” för att det var också nytt med det vi tänkte utanför punkramen lite och skulle bli lite mer rock'n'roll. Skaffa en Chips Kiesbye som producent och sådär. Sen är det ”Grit” av samma anledningar. Johan Åsberg fyller i Jag säger nog "Alderland" för det var början på något nytt, något större, något roligare. Apan fortsätter "Alderland" också för att det är den enda som jag är med på hittills. Kul att hör era olika val och tankar bakom faktiskt. Vad betyder det för er att uppträda live, och har ni några speciella minnen från era konserter? Heavy svarar Ja, det har vi säkert. Just nu är jag inne i en period att det mest att jag hoppas att det bara inte blir sämre än bra. Jag vill att det ska vara bra och det är det ibland och då är det som det ska vara. Så det är inget sådär "Ohhh" längre tyvärr. Det är bara så att "nu gick det bra" då var det som skulle. Och sen ibland går det sämre och då är det tråkigt tycker jag. Men vi måste spela live annars skulle jag bli rastlös. Ja, så lite tråkig är jag där just nu. Okej, jag förstår. Kanske har med åldern att göra? Heavy fortsätter Kanske har med att spela i 30 år att göra. Det är klart att ibland så gör man en spelning så blir man skitglad. Så är det. Igår (2024-10-25) i Norrköping tyckte jag var den roligaste spelningen på den här hösten. Den var bra och då var det bra och då var jag ganska glad efteråt. Så det ger väl glädje, det tycker jag. Jalle fyller i Nu behöver du inte gå varvet runt för jag skulle säga som Heavy, men går du till den hörnan (säger han och pekar mot Johan Åsberg och Apan) så skulle dom säga att det betyder allt för det är så jävla roligt att spela. Johan fortsätter Nej, men det är live som är det roliga tycker jag. Göra nya låtar är inte lika kul. Det är roligare att åka runt och dricka öl och spela rock liksom, tycker jag. Apan fortsätter Jag är både och faktiskt. Jag tycker det är lika kul att göra nya låtar och spela live. Men det är klart att det är viktigt att spela live. Sen är det ju, när man är ute så är det ju skitkul att spela. Det är ju inte konstigare än så. Kul att höra era olika tankar kring det hela, men vilka är de största utmaningarna som ni stött på som band och hur har ni övervunnit dem? Heavy svarar Det är definitivt slentrianen som är den stora boven. Både som jag sa nyss med live-spelningarna. Men Åsberg gjorde en uträkning. Vad fick du det till? Hur många spelningar har vi gjort? En bit över 500. Johan svarar Ja, Mellan 500 och 600. Heavy fortsätter Sen har man ju alltid kommit till en ny nivå och då börjar det från noll lite igen. Då blir det roligt. Först i början spelade man bara hemma i kommunen. Sen blev det roligt igen när man fick åka lite längre bort och sen kanske det var roligt igen när vi fick mer publik. Det är ganska långa perioder som det är ganska lika ändå. Jag vet inte hur många skivor vi har gjort men 12 stycken kanske och 500 spelningar. Då är ju slentrianen den stora boven som man försöker övervinna. Och hur gör vi det? Vi kompromissar om hur många spelningar vi ska göra per år så att ingen får göra för lite och ingen får göra för mycket. Utan det blir någon form av mellanväg och låtarna blir man ju mer och mer kräsen för om en låter bra eller inte. Så då tar det lite svårare att göra låtar men då försöker vi hitta på sådana grejer som till exempel på Grit-skivan när man släpper en singel i månaden. Det var ju en utmaning som var roligt. Så vi försöker väl hitta på utmaningar för oss liksom, för att försöka hitta någonting som känns nytt. Så därför vill man ju ofta spela på nya ställen som vi inte har spelat på. Man vill göra en låt som inte låter som någon annan. Men det är ju också det roliga. När man hittar rätt utmaning så blir det jävligt roligt. Jag förstår, och ni har varit i Norrköping tidigare eller hur? Heavy svarar Ja 2001 tydligen. Det var någon som frågade AI igår. Så det var ju väldigt länge sedan. Johan flikar in Ja 2001 någon gång. Jag minns inte vad det var för någonting här och då. Heavy fortsätter Nej. Så det var ju väldigt väldigt länge sedan. Så Arbis och Norrköping blev ju roligt för att det var nytt. Jag har aldrig varit på Arbis förut då. Då blir det kul. Vad hoppas ni typ att uppnå med Mimikry under de kommande åren? Heavy svarar Ja det där är ju roligt. Jalle han har alltid sagt att nu blir det guldskiva. Guldskiva har vi pratat om länge. Dock blev det guldskiva på "alla vill till himmelen". Man vill ju nå någonting nytt för att det ska bli roligt. Men så här, vi har pratat mycket om att vi vill ju fan spela på Sweden Rock liksom. Det vill vi uppnå, som ett litet så här delmål. Sen vill vi ju alltid göra världens bästa skiva liksom. Och komma på någon ny idé på hur vi ska göra den skivan. Så att det blir någonting nytt och känns superroligt. Och vi har väl lite idéer, men det är idé att vi säger det nu för då blir de inte av. Men lite idéer på hur man kan göra en skiva på nytt sätt och lite spelningar som vi vill ha liksom. Vi är inte klara än. Nej men det får man väl hoppas. Under hösten och våren 97 och 98 så var ju Heavy & Jalle med "På Rymmen" i TV4. (På rymmen var ett TV-program som sändes på fredagskvällar i TV4 hösten 1997 samt vårarna 1998 och 1999.) Kan ni berätta lite om den tiden? Heavy svarar Jaja framförallt så var det så länge sen så att man minns ju mest det som var på TV eftersom man har sett det för länge sen också. Jag vet inte vad det finns varken eller liksom. Vi ville göra något mer, för att vi inte var nöjda med att jobba på dagis och inte göra någonting. Det är samma sak som att vi startar band för att man vill någonting. Då tyckte vi att det måste vara skitfränt att vara med på TV. Och så sökte vi dit och sen fick vi vara med och sen var ju det både roligt och drygt på något sätt liksom. Men sen ganska drygt efteråt, det känns ju lite töntigt att vara så här otacksam. Det var ju säkert skitbra att vi gjorde det för då fick vi lära oss en massa saker. Vi åkte på turnéer som var mycket större än vad vi någonsin hade gjort förut. Då fick man lära sig hur det var och liksom. Så det var väl en jävla bra grej men också liksom drygt med. Efteråt när vi försökte spela med Mimikry, för det var ju det vi ville. Och då var det jävligt mycket fyllskallar och mammor och barn som ville höra "Lasse Kronér" liksom. Och det ville inte vi. Så det var ju både och, yin och yang på något vis. Men just det där programmet så klarade ni ju er ganska länge. Var det på grund av erat typ kändisskap eller vad man skulle kalla det och nätverk kring det då som gjorde att ni klarade er så länge? Heavy fortsätter Nej vi var ju helt okända. Vi var två helt vanliga vilsna pojkar från Västerdalarna. Jalle fortsätter Det var ju första gången någonsin som vanlisar kunde vara med som kunde vara med på tv. Det fanns typ så det fanns det ju inga dokusåpor. Det fanns ju ingenting. Du kunde ju inte vara med på tv om du inte var med i typ Jeopardy eller något sådant där. Alltså det fanns ju inget. Det där var ju första gången så vi visste ju inte vad vi gav oss in på heller liksom. Heavy fyller i Nej sen blev det ju mycket större än vad vi trodde, det går ju inte att gissa att det skulle bli så stort att du var med i Aftonbladet varenda dag och liksom en massa mer saker. Men det är ju fränt. Jag gillar ju tv, alltså jag tycker det är skitroligt att göra roliga saker och tv. Sen blir det ju massa folk som tycker en massa saker och det blir en massa konsekvenser som inte alls är roliga. Men som helhet så är jag jävligt glad att vi gjorde det. Okej, och det var liksom en lite annan era då med kan man ju lugnt säga. Men vilka band eller artister har haft störst påverkan på er musik och hur har de influerat er och utvecklats? Heavy svarar Från början var det ju definitivt punkeran, alltså den stora punk vågen som var på 90-talet i Sverige. Och då försökte vi väl säkert liksom låta både som "Strebers" och "Charta77" samt "De Lyckliga Kompisarna" och allihop samtidigt. Vi kunde ju inte liksom spela när vi började, jag lärde ju mig spela trummor när vi startade bandet. Så då försökte man ju bara låta så nära som möjligt de som man tyckte var bra. Sen blev det väl någonting som vi sa här med "Alderland". När Apan kom med i bandet som var lite mer rock och vi fick Chips Kiesbye som producent. Då gick vi från den där svenska punken lite. Och sen efter det så vet jag fan vad vi har för influenser. Då är det ju liksom allt ifrån "Stefan Sundström" till "System of a Down" och allt möjligt. Jag tror inte vi har någon, men de första åren definitivt alla. Sen är det ju förmodligen influenser som inte man tänker på, men inget som man kan säga. Okej. Men hur skulle ni beskriva er låtskrivningsprocess? Hur delar ni upp arbetet och hur kommer ni fram till det slutliga arrangemanget? Heavy svarar 95 % av fallen så skriver Jalle en låt hemma. Tar med den till replokalen. Vi testar att göra rock av den på lite olika sätt. Och mest jag har åsikter om hur vi ska göra den. Men vissa låtar går inte att göra om till bandformat så då skiter vi i dem. Men de flesta gör det och då blir det bara den version som är bäst liksom. Och eftersom vi är lite kräsna och har gjort så jävla många låtar så prövar vi ganska mycket. Det är inte så att, ja den här låten och sen tut tut tut tut tut tut och så den är klar. Utan vi testar att spela baklänges och framlänges och sakta och fort. Så det är en jävla massa test kan man säga, på den låten som är ny så det tar lite tid. Men det bästa är ju när Jalle då som är 95 % av gångerna som kommer med en låt. När låten är så jävla enkel och självklar så att det inte går att göra så mycket annat än att bara spela den och det blir bra på en gång. Det är de bra stunderna, men vissa får man kämpa mer med som sagt. Men det kan jag tänka mig. Många av era låtar har ju sociala och politiska budskap. Vilka teman tycker ni är viktiga att ta upp i musiken idag? Jalle svarar Ja, men det är också svårare och svårare. Alltså faktiskt så låter man som en jävla gubbe liksom. Den nyaste låten "Det faller inga bomber här” den handlar väl egentligen också om att det är fan svårt att förändra någonting liksom. Vi är inte 20 och står på barrikaderna längre även om man ibland utan nu blir det mest gubbgnäll liksom. Fuck you fast man tänker fan inte göra någonting åt det man tänker bara gnälla. Det finns väl mycket samhällsproblem. Hela världen är ju helt upp och ner åt helvete. Det är bara pick one, det finns ju tusen. Sen är det mer att man börjar inse att man kanske inte kan förändra världen med rock'n'roll liksom, tyvärr. I alla fall inte nu, det kanske man trodde mer när man är 20. Men jag tror inte man kan göra det när man är 50. Utan då får man mest vara förbannad för att det är kul. Ja men alltså samtidigt så skulle jag kicka vidare frågan till våra fans. För det finns ju ändå folk som tycker att det vi gör och det vi sjunger om är jävligt viktigt och inspirerande. Och det är väl då man blir glad liksom. Sen var väl frågan om vad som var viktigast eller något sådant där. Det är väl bara. Det är helt omöjligt. Vi vet ju för mycket idag också, fan man önskar att man hade varit 50 på 70-talet istället. När världen var svart och vit och USA var imperialister och Vietnam var snälla. Alltså nu är det liksom, fan det spelar ingen roll vad man gör. Nu läste jag att Stina Wollter var antisemit nyss här liksom. Hur fan ska jag veta det? Sen var det någon annan gubbe som inte fick vara med på SVT, och först trodde jag att han var dum i huvudet. Sen jag läste hans artikel, nej jag tror fortfarande inte hon är antisemit typ. Utan det kanske var SVT som var dumma i huvudet. Och samtidigt så pratade vi om det i morse jag och Apan att alla som hatar SVT är dumma i huvudet. Så att allt är drygt! Heavy flikar in Jag vill lägga till att jag älskar när Jalle kommer med texter som är jävligt raka. Jag pratar lite om låtskriveriet förut. När det är liksom så här att det är bara Jalle som kan göra en text som inte blir fånig om den är enkel. Nu låtsas att det här är bra liksom "det hänger en ballong på väggen" och så säger vi att det skulle låta jävligt bra till musik och sen nu är det klart. Jag tycker de texterna är bäst. Jag tycker viktigare att det låter bra i musiken och att det blir liksom en jävla tjottablängare än att vi har "räddar världen". Rock'n'roll helt enkelt. Hur skulle ni säga att ni balanserar er kommersiella framgång för att behålla erat kreativa intryck? Jalle svarar in Vi har ju ingen kommersiell framgång. Jo men vi gör nog det vi vill. Alltså, det är ju inte så att vi tänker att nej vi kan inte spela sådär arga eller komplicerade låtar för då får vi inga streams. Därför att det vill vi ju inte. Alltså jag tror att vi gör fan det vi vill bara. Heavy fortsätter Sen är det är ju heller inget roligt att ha ett band om ingen lyssnar. Så lite såhär får man ju ändå tänka, men vad kan vi göra nu för liksom. För att det ska bli bra både för att vi tycker det är roligt och att det blir bra. Alltså man vill ju göra en hit också, såklart. Vi har väl Åsberg som är den största motståndaren, medan vi andra i bandet hade väl liksom såhär inte helt blankt nej tacka nej till Melodifestivalen. Och det är ganska kommersiellt. Medans Åsberg typ hoppar av bandet om vi är med i Melodifestivalen. Åsberg flikar in snabbt Någon form av heder måste man ju ändå ha tycker jag. Heavy fortsätter Vi är inte så rädda för kommersiellt så länge det inte är någonting som inte är vi. Så länge det är någonting som vi kan stå för så kan vi väl fan stå i Melodifestivalen eller i liksom i ett skyltfält eller vad som helst. Så länge vi tycker det är roligt och det är bra. Så vi är inte så superpunk som bara står över sådant. Åsberg flikar in snabbt Alltså någon måste ju hålla ner er på jorden. Det är det det handlar om. Heavy fortsätter Ja, jag har också insett att jag inte tror det är bra att vara med i Melodifestivalen faktiskt. Och nu har vi aldrig fått frågan så det är inget bekymmer vi har haft, men ändå liksom. Vi är inte så superpunk som tycker det är fult att man tar pengar för att spela. Det är väl jättebra om vi får ett gage. Så vi kan spela in mer skivor och betala replokalen liksom. Jalle flikar in snabbt Vi har ju Sungen med oss på den här turnén. Jag vet inte, det säger väl någonting. Att vi inte har någon heder. *skratt* Heavy Fortsätter Ja men man försöker ju. Rent kommersiellt så försöker vi ju göra så att det kommer så mycket folk på spelningar som möjligt. Och att så många som vill lyssna på någonting försöker ju sprida, betala annonser på Facebook för att folk ska vara ute. Det är väl kommersiellt på sitt sätt. Att ta med Sungen är ju ändå ett knep för, han har en jävla stor följarskara på sina kanaler. Ja det är väl skitbra. Då syns det att vi ska till Norrköping lite extra. Men vi skulle inte ta med en Sungen som är dum i huvudet bara för att det ska komma extra folk. Så länge vi kan stå för det så kan vi vara hur kommersiella som helst tror jag. Vi var lite inne på det förut men hur skulle ni säga att ni involverar era fans i era musikaliska resa? Har ni exempel på hur feedback från fans har påverkat er musik? Heavy svarar Nej, jag tror jag är opåverkbart faktiskt när det gäller musiken. Sen försöker vi väl. Vi tycker det är roligt. Vi går ju alltid ut och tjoar och stimmar med publiken och försöker vara duktiga. Om någon skickar och kan ni hälsa till min kompis som fyller 30? Ja, då spelar vi in en video liksom och skickar. Vi har nog ganska nära kontakt med fans men de har aldrig kunnat påverka, vi skulle aldrig liksom skriva en låt om min farfar, nej, det gör vi inte. Eller om någon skulle tycka att vi vill att ni ska spela mer hård musik, ja då får ni tycka då. Jalle fyller på Det är ju snarare så att vid dom tillfällen där vi har vart kanske lite extremare och med åsikter och sånt så har vi ju tappa en hel del människor liksom sådär. För att vi är väl någon slags svennebanan punk liksom så det är ju mycket folk som lyssnar på oss som inte har några direkta politiska åsikter eller många tycker ju att det finns ju en hel del som tycker att man ska inte blanda politik och musik liksom och det gör vi ju mer eller mindre olika i perioder och sådär. Men vi var ute och gjorde t-shirt med "Ni är så jävla dumma i huvet" med Putin och Jimmie Åkesson på och då vart det ett jävla liv och då vart det så här, jag ska bränna mina Mimikry skivor, jag tror inte det är någon som gjort det. Men ja det kan vara så att det är ju mer att vi kanske har tappat fans på att ha haft åsikter, det tycker jag är roligt. Det är ju vilket som där Kan ni avslöja något kommande album eller projekt som ni arbetar på just nu? Heavy fortsätter Vi rättar oss inte efter att dom tycker att, vi säger inte oj blev du arg då tar vi bort den t-shirten, så gör vi inte. Johan fyller i Ja Det är nästan roligare att göra en till t-shirt istället. Heavy fortsätter igen Ja, och sen är det väl också så här om 200 tycker att vi är för hårda med den t-shirten och slutar lyssna och bränner våra skivor vilket jag tror att ingen har gjort på riktigt men så tror jag kanske att det kan också vara så att då är det 400 som tycker att det var roligt och bra. Så kanske det är, men det vet man ju aldrig. Okej, intressant att höra era tankar kring detta faktiskt. Kan ni avslöja något om kommande album eller projekt som ni arbetar på just nu? Heavy svarar Evighetsprojektet, den engelska skivan, vi har ju ändå någon liten jävla gen som säger så här, ska man dö utan att ha testat hur våra låtar skulle funka i Tyskland? Jag vill inte dö utan att testa det. Så vi har ju spelat in ett gäng engelska låtar, en ligger på Youtube och en har vi släppt också "Tid att vara arg" på engelska som ett bonusspår på vinylskiva. Så någon form av offentlighet finns två av dem i alla fall. Sen har vi ju tio till som vi har spelat in liksom, men det har tagit en jävla tid beroende på olika saker och vi har ingen aning hur vi ska få tyska människor att höra våra engelska låtar men ändå, prova, det vore jävla fränt om man fick till någonting och bara får åka på en festival i Düsseldorf liksom. Men det här är ju också ett projekt som, eftersom det inte skapar något nytt för de som faktiskt lyssnar på oss i Sverige för vi har inte så här en plan att de svenska lyssnarna ska tycka att det är skitroligt med engelska låtar utan det är ju mer för att hitta en annan publik utomlands så därför går det lite sakta. Vi måste ju göra andra saker under tiden vi gör det här som nu när vi släppte senaste singeln förra veckan liksom då tar ju det tid och sen så blir engelska skivan ett långt projekt. Finns det några artister som ni drömmer om att få samarbeta med i framtiden och varför just de i sådana fall? Heavy och Jalle svarar i kör Kikki Danielsson! Heavy fortsätter Nej men vi tycker det är jävligt roligt att göra samarbeten faktiskt. Vi har gjort några stycken med Caroline af Ugglas och Martin Westerstrand från Lillasyster samt Sungen här nu. Vi får se vart det tar vägen. Det är jävligt roligt liksom. Både för att det blir det här som jag pratade om förut, att det blir något nytt. Alltså släpper man in Caroline af Ugglas i studion, då händer det någonting nytt, det är jävligt roligt. Och alla de här två samarbeten som vi har gjort har ju blivit jävligt bra. Och så har vi pratat väldigt mycket om Kicki Danielsson. Okej, men varför just henne då? Heavy fortsätter Hon är jävla cool då och vi har lyssnat på podd med henne. Hon är ju liksom en mörk själ någonstans. Man kan ta henne som en glad country-tant, men det är hon inte. Hon är ju lite punk i sig och har gjort en jävla massa saker. Och så är det också så jävla sjukt på att säga så här, men jag vill bara se framför sig så här, "Mimmikry plus Kicki Danielsson". Jag vill bara se den texten. Men har ni försökt att kontakta henne på något sätt? Heavy Svarar Nej, det har vi inte gjort än. Vi har ingen låt än. Jalle fyller i Vi ska spela in en bra demo först och sen skicka till henne. Vi gör en låt till henne som hon inte kommer att vilja säga nej till. Under kvällen på er spelning på Arbis Bar & Salonger (2024-10-25) så hyllade ni bandet 23 Till och ni hade även dem som förband. Men vilken inverkan har de haft för er eller på er? Och berätta gärna kring det. Heavy svarar Egentligen inget större än att de var ett av de där banden som jag sa när vi startade. De var ju med på den här skivan för "Definitivt 50 spänn". Så de var ju bara ett av alla band som fanns på 90-talet. Så jag har ingen aning om just deras låtar har influerat något mer än något annat band. De var bara med i. Det är bara lite coolt att man åkte runt som finnig tonåring och lyssnade på exempelvis dem, och tyckte liksom att det var skitbra. Och sen 30 år senare så är de förband till oss. Det tycker jag är lite coolt, lite fränt. Okej, jag förstår. En sak som jag undrar är varför kallas Apan för Apan? Apan svarar Det är sen högstadiet. Jag har ganska mycket hår och det var det någon som tyckte det var kul. Och så fastnade det bara. Finns det en speciell händelse eller berättelse bakom en av era mest älskade låtar som ni aldrig har delat tidigare? Heavy svarar Jag tror vi har delat med oss av det men det är väl jävligt många som frågar vad "En flicka som är stark" handlar om. Och där är det väl Jalle som egentligen är det rätta svaret. Men om jag har lärt mig rätt så skrevs den utifrån idén att göra en låt som inte handlar om någonting. Men jag tror att vi har sagt det på andra ställen, men fortfarande är det mycket folk som frågar liksom. Jalle fyller i Jo, det är väl egentligen det. Det här är sista gången jag kommer att svara på den här frågan, för jag har också tänkt att det är jävligt tråkigt att svara så här. Eftersom folk tycker att den betyder så otroligt mycket för en del fans. Och då ska inte jag sabba det. Men originalet är att jag såg en dokumentär om någon jävla Bowie-låt som alla analyserade sönder. Och sen frågade de på slutet vad Bowie egentligen menade. Och han bara, "It dosen´t mean shit". Han hade bara skrivit med en massa balla ord liksom. Det var ingenting. Så att då tänkte jag, så skulle man kunna göra. Skriva ner en massa konstiga ord. Och så tycker folk att det blir bra. Och det vart det ju. Så det är den bistra sanningen. Det kanske känns lite taskigt. Men det är väl så att den kan handla om något. Det är väl någon form av kärlekshistoria ändå. Hur har pandemin påverkat ert musikskapande och er syn på livet som musiker? Heavy svarar Nu har man ju glömt det helt faktiskt, om jag ska vara helt ärlig. Jag tänker fan inte på att det vart någon pandemi. Jag tror inte det påverkat någonting. Det var bara stopp ett tag och nu är det inte det. Nu är allt inget igång igen. Ja vi fick bara låta bli att spela ett tag. Jag är beredd att hålla med, pandemin är ett minne blott. Men har ni någonsin övervägt att experimentera med en helt ny musikstil eller genre? Vad skulle det/den kunna vara? Heavy svarar Ja, vi. Jag tror vi blir klokare också med åren. För vi har gjort lite konstiga experiment genom åren, och det blir alltid dåligt. Så jag tror vi faktiskt har blivit så mogna att vi bara: "Nej, vi gör det vi är bäst på". Så det blir nog inga experiment inom ramen för Mimikry faktiskt, det blir nog inte. Sen kanske det blir det väl lite olika stil på låtarna. Vi tycker ju alltid att det är större skillnad på låtarna än vad förmodligen de som inte är med i Mimikry tycker. De tycker nog att allting låter Mimikry. Och vi tycker "oj, den där låter jättecoolt för det är piano och fiol på liksom". Men det är ingen jävel som tänker på det här, allting låter bara Mimikry. Okej, innan vi avslutar intervjun så får ni gärna sammanfatta och avsluta med några vettiga ord eller välvalda ord. Heavy svarar Det var höga krav. Välvalda ord? Jag har fan tömt mig. Jag har inget liksom. Det är jättetråkigt. Men om jag ska säga någonting nu så vill jag säga något bra, och det har jag inte nu på rak arm nu. Vi vet när vi ska vara tysta. //Grimgoth™ - http://grimgoth.blogg.se |
||
Skribent: Grimgoth | ||
Jag har inte Facebook
|