Marcus Berg @ Öland Roots | FESTIVALPHOTO

Marcus Berg @ Öland Roots

Öland Roots är den lilla mysiga festivalen på södra Öland. Festivalen äger rum i Sandbergen, Stora Frö, och festivalområdet är en gammal folkpark, belägen i en talldunge endast ett stenkast från havet. För fjärde året i rad är festivalen slutsåld, men det finns inga planer på att göra festivalen större eftersom man vill bevara den mysiga känslan.

Till skillnad från många andra festivaler går det förhållandevis lugnt till på Öland Roots. Kanske är det den lilla ytan eller de blandade åldrarna som gör det, men mycket beror på stämningen på musiken, den gungande baktakten som sprider sig från scenerna, ut över området och tälten och ända ner till stranden. Området framför scenen är som ett stort hav av dansande människor när något av banden spelar. Alla har en fredsam inställning.

Finstämt med Marcus Berg

Marcus Berg är i vanliga fall sångare i det svenska reggaebandet Kultiration, men på spelningen på Öland Roots största scen är han endast ackompanjerad av Finn Björnulfsson på percussion och Daniel Wejdin på ståbas. Marcus framför lugna avskalade låtar som låter sången framträda mest. Det är en mycket skicklig sångare som sitter på scenen och med smått djupa och halvfilosofiska kommentarer mellan låtarna lyckas Marcus Berg kärleksfullt omfamna publiken. Publiken ger kärlek tillbaka, men det är inte riktigt förens material från Kultiration dyker upp som publiken vaknar till rejält.

En härlig spelning med duktiga musiker som akustiskt framträder på ett härligt sätt och ger kanske lite mer än vad de får tillbaka.

Skribent: Elin Nilsson