Biffy Clyro @ Debaser Medis | FESTIVALPHOTO

Biffy Clyro @ Debaser Medis

Review651_Biffy_Clyro_pa_Debaser_Medis

Biffy Clyro @ Debaser Medis, Stockholm
2010-10-21

Långt innan ridån gick upp på Debaser Medis så skrek publiken ”Mon da Biff” tills de blev hesa och en hel del ”We love you Simon” hördes under kvällen. Vi fick reda på en sak som gäckat oss länge genom att stå nära scenen som kan vara av allmänt intresse: Svaret är tyvärr ”Ja” tjejer. Han har kalsonger under de tajta orangea byxorna. Svarta.

Konserten gick precis som Ben förutspått i lite hardcore/punk stämning i den förhållandevis lilla lokalen. Det bröt till och med ut riktigt bråk i publiken då man inte var överens om vad som är acceptabelt beteende på en rockkonsert. Men så börjar låten ”God and Satan” och alla blir fort lugna, fullständigt fokuserade på de tre på scenen och glömmer alla oförrätter.

Biffy Clyro har som alltid en enorm energi på scenen och det är svårt att inte trollbindas av den kontrastrika musiken och Simons karakteristiska scenspråk som blandar fullständigt brak-ös med små nigningar. Det är innovativ musik med många perfekt tajmade pauser, det hörs att de har hållit på länge. Allsången på låtar som ovannämnda ”God and Satan”, ”Many of horror” och ”Mountains” är fantastisk och kulminerar under ”Machines” och sista låten ”The Captain”. Konserten känns avhuggen och alldeles för kort. Men det kan bero på att jag aldrig kan få nog av dem, jag hade gärna sett en och en halv timme till.

Efter den här dagen undrar jag bara en sak: när och var ska Biffy Clyro spela tillsammans med Foo Fighters? Hur får jag tag på biljetter och till vilken del av jorden måste jag ta mig? För oavsett så är det värt det. Jag är så där.

Skribent: Liselott Lindberg