Entombed @ L'Orient 25/9 2010 | FESTIVALPHOTO

Entombed @ L'Orient 25/9 2010

Review773_Entombed_1_MM

Den lilla men folkkära linköpingsklubben/restaurangen L’Orient är redan knökad när det första förbandet At My Trial ställer sig på scenen för att dra igång publiken inför kvällens höjdpunkt Entombed. Sami, ägare till L’Orient, pilar storförtjust omkring i lokalen där mer människor samlats än någonsin tidigare. Stämningen är vibrerande och Linköpingsborna höjer sina ölglas till ett samfält vrål när Entombed med L-G i spetsen intar scenen.

Eftersom jag känt sångaren L-G sedan länge får jag tillfälle att umgås med bandet innan spelningen. Jag finner dem samlade på drickabackar och pinnstolar bakom scenen i ett mindre förrådsrum. L-G som strålande lycklig blivit försedd med en flaska gratis vodka halsar törstigt och presenterar mig för resten av bandet som i lungan ro dricker öl och stämmer sina instrument. Stämningen bakom scenen är god och de skrattar alla gott åt mig när jag frågar om de någonsin är nervösa inför spelningar - trotts de nästan 20 åren på scen. ”Knappast!” flinar L-G och avslöjar att de inte heller kör med setlist. ”Vi bara kör” säger han och flinar, ”När man har hållit på så länge som vi behövs ingen setlist, vi spelar vad publiken vill att vi ska spela”. Vilket Victor Brandt (även aktuell i Totalt Jävla mörker) inflikar är förmånen för band som spelat så länge som Entombed, då publiken önskar och på så sätt gör kvällen.

Entombed drar igång och med ens exploderar publiken i ett ursinnigt och elakt death-metal vrål och lyckas på mindre än en kvart riva kravallstaketet som bandet krävt att få uppsatt enbart för spelningens skull. Nya låtar byts av med gamla klassiker efter vad publiken önskar och bandet riktigt dryper av svett, precis som publiken som av ren hänförelse hyllar satan och slänger med håret. Det är en mäktig syn att se den lilla klubben L’Orient riktigt knaka i fogarna av den fullkomligt aspackade publikens framfart – inte bara framför scenen utan i hela lokalen.

Entombed gör en lysande show med ett aktivt scenframträdande i fenomenal samklang. Spelningen har lockat fler människor än den lilla klubbens ägare Sami någonsin kunnat drömma om och än en gång står det klart att death metal scenen inte är att underskatta i Linköping där gedigna fans ännu och med bravur lockas till spelningar som denna!

Review773_Entombed_2_MM

Skribent: Mia Marjorie