RAM, House of metal Umeå | FESTIVALPHOTO

RAM, House of metal Umeå

RAM var ett nytt band för mig, det är väl i och för sig fördelen med festivaler. Spotify gick varmt i någon vecka innan dagen M. Ett riktigt metalband, precis ett sånt som jag själv skulle vilja var med i! Tyvärr kan jag bara spela barnvisor på guran, något vidare taktsinne har jag inte. Inte kan jag sjunga heller men sjunga med går bra, headbang med flinten funkar också!

Återigen ett band från Göteborg som besöker House of metal, de släppte ”Forced Entry” 2005 och ”Lightbringer” 2009. Jag får riktig 80-tals känsla av ljudet och Rob Halford känns nära emellanåt. I första mellan snacket kommer uppmaningen till folket. – Metal är det enda som är bra för folket, jag hoppas att de lever upp det själva! De kör hela metalregistret med ylande gitarrer, nitar, läder och flygande manar!

Studion är halvfull och bandet jobbar på, de skickar iväg låt efter låt. De har fångat mig och jag följer dem i ”Awakening the Chimeara”, ”Sudden impact”, ”Ghost pilot” mm. Jag ser mig omkring och nästan hela publiken är borta? Vad! Tänkte jag och tittade på spelschemat, det var inget annat band var på gång att spela. Nåja, jag stannar kvar och bandets energi avtar inte men tyvärr blir ljudet sämre mot slutet. De matar på och när ”Machine invaders” dra igång hänger vi på. Allsång bland ca 30 tappra metalsjälar som känner sig som hemma. Bandet avrundar med ”Infuriator” och jag räknar in publiken som har decimerats till 21 stycken MEN mycket nöjda åhörare.

Jag pratar några ord med den nyaste medlemmen basisten Tobbe Pettersson och lämnar sen lokalen. Mitt arbete i helgen var gjort, jag vände mot en av pubarna i källaren för att avsluta med två pilsner. Jag pratar med några vänner om helgen när Tobbe kommer och slår sig ner. Jag undrade vad han gjorde där, har ni inte efterfest? – Äh, jag måste ju göra slut på ölbiljetterna säger han med ett leende. Han var besviken och överraskad över den dåliga uppslutningen på konserten! Det var inget annat band som konkurrerade med dem. Tyvärr verkar folk hellre lyssna på gamla covers och supa än att hitta nya band!

Ni andra!! Ni missade något! RAM

Skribent: Mats Söderholm