TNT, Huse of metal Umeå | FESTIVALPHOTO

TNT, Huse of metal Umeå

Mitt gamla norska metalgäng som jag upplevde första gången 1987 på västkusten i en sunkig BMW. Jag och mina kompisar fick ett kassettband med TNT av några norrmän på en camping i Halmstad. Sedan dess sitter 10000 Lovers i min skalle. Det var förra sångaren Tony Harnell som sjöng men han, lämnade bandet efter liveskivan 2006. Hans pipa går inte av för hackor och jag var rädd att jag skulle sakna honom?

Idun är ganska tom till en början men fylls sakta men säkert på. Jag har inte hört många av de nyare låtarna med senaste TNT sångaren Tony Mills. Bandet är musikaliskt skickliga, tighta och har roligt, det har spelat ihop i 25 år så det vore konstigt annars! Tony Mills däremot verkar oengagerad och ”dräller” omkring på scenen. Ronnie Le Tekrö på gitarr har ett minspel som skulle knäcka Mick Jagger. Victor Borge på bas hoppar omkring och verkar njuta av varenda sekund. De är också väldigt skicklig på att köra, det är körerna som räddar TNT ikväll.

Bandet spelar på och äntligen kommer en känd låt och publiken är med. Jag gungar med och helt plötsligt dödar bandet stämningen med gitarronani, ett solo som tar ned allting ordentligt. Vi lyssnar och väntar spänt, vill inte ni göra något frågar sångaren. Jaaa! Tänkte jag och de släpper lös 1000 Lovers som är riktigt bra. Tack vare Ronnie och Victor!! Då händer det oväntade, de kör en till okänd låt och allas axlar sjunker ner. Vad håller de på med, vi vill ju vara med? De räddar kvällen med ”Everyones a star” och avslutande ”Seven seas” där alla vi gamla metalrävar sjunger med!

Jag saknade Tony H!!

Skribent: Mats Söderholm