Danko Jones, Folkets hus Umeå | FESTIVALPHOTO

Danko Jones, Folkets hus Umeå

Jag gillar inte flashbacks! Satyricon gjorde en underbar spelning på House of metal 2007, de kom tillbaka något år senare med en total besökarkatastrof men en otrolig konsert. Min oro låg i att Danko Jones (DJ) skulle gå samma öde till mötes men skulle jag bli besviken? Innan konserten träffade jag House of metal drottningen Petra och hon var inte lika orolig. Skulle det upprepas?

Det blir svart i lokalen och oväntat snabbt står tremannabandet framför oss. Fullt ös från början och jag hinner inte riktigt med. Jag är inte så bevandrad i låtarna att jag kan dem utantill men jag hinner knappt förstå något innan jag får en klapp på axeln och måste lämna diket. VA, sade jag!? Har de redan spelat tre låtar? Vakten la inget mellan och jag fattade inte riktigt vad som hände? Det dröjer några låtar till innan DJ´s berömda mellansnack börjar. Han hånar snabbt de som sitter på läktaren och undrar vilken föreläsning de är på.

De öser på med ”First date”, ” Mango kid” och efteråt får Borlänge sig en släng av Umeåpubliken. Bifallet från åskådarna när DJ dömde ut dalaborna med deras Hammerfall t-shirts (Jag älskar Hammerfall och har sett dem 5 gånger)är öronbedövande. DJ har glimten i ögat hela tiden och ironin i snacket är påtaglig. Bandet fortsätter med ”Full of regret” och ”Way to my heart”. I låten ”Lover call” får alla avlidna hårdrockstjärnor sin hyllning och SJÄLVKLART är det Ronnie James Dio som hyllas sist av alla. :( :D

Scenen är enkel med högtalarrack med skönt ljus. Bandet röjer på och de är grymt tighta, de har väldigt roligt och det har vi också. De flesta på golvet klappar och sjunger med. Föreläsarläktaren får självklart sina kommentarer under kvällen och det förtjänar de! Bandet avslutar med ”She´s drugs” och lämnar scenen. De återkommer dock rätt snabbt och hela golvet vibrerar av klappande händer och stampande fötter.

Tre extranummer senare går jag mot garderoben, grymt nöjd och glad. Vilken entertainer DJ är i mellansnacket. Bandets gitarrbaserade rock n´ roll är inte min favorit men DJ är det!

Frågan är bara hur stora lokaler han kan bemästra?

Skribent: Mats Söderholm