Amy Winehouse @ Rock in Rio, Lissabon | FESTIVALPHOTO

Amy Winehouse @ Rock in Rio, Lissabon

Review94_Amy_Winehouse

Rock in Rio - Lissabon 2008
Amy Winehouse, 30:e maj

Förväntningarna på Amy Winehouse var stora denna kväll. Spelningen var hennes första efter en tids vistelse på rehab med anledning av hennes drogproblem. Rock in Rio var denna kväll utsålt och en publik på närmare 90 000 personer väntade på att få se den omskrivna stjärnan live.

Amy Winehouse släppte sitt debutalbum ”Frank” år 2003. Under 2006 kom albumet ”Back to Black” vilket blev en stor succé bland publik och kritiker. Albumet vann hela fem Grammy Awards och Amy blev därmed den första brittiska kvinnan att vinna 5 awards vid ett och samma tillfälle. Förutom Grammy Awards har Amy vunnit en rad andra priser såsom BRIT Award och MTV Europe’s Artists’ Choice Award. Albumet ”Black in Black” har nu sålt över 5 miljoner exemplar vilket gör det till Storbritanniens mest sålda album under 2007.

Rock in Rio’s stora scen är perfekt placerad så att omgivningarna sluttar ner mot scenen. Det gör att nästa alla i den stora publiken får bra utsikt mot scenen. Själva scenen är enorm och liknar ett komplex av industribyggnader byggda av metall och den är säkert över 100 meter bred och 30 meter hög.

Det finns också tre stora TV-skärmar som visar proffsigt producerade bilder från scenen och publikhavet och det är alltså enkelt att följa med vad som händer på scenen även om man står hundratals meter därifrån. Trots att området framför scenen är väldigt stort är ljudet enormt bra på nästan alla platser. Det är högt och klart med riktigt bra bas och det är inga problem att lyssna utan öronproppar eftersom det nästan aldrig blir ansträngt.

Det var en förväntansfull publik som vid 22-tiden samlats framför denna stora scen för att få höra och se Amy Winhouse. Tyvärr dröjde det ytterligare nästan en timma innan Amy behagade dyka upp på scenen och fram till dess märktes det tydligt att publikens tålamod började tryta, efter en halvtimma började det höras burop. Detta vändes dock till viss entusiasm när Amy äntligen dök upp på scenen.

Efter att hon ursäktat för sin sena ankomst kör de igång med låten Addicted. Detta är den sista låten på senaste albumet Back to Black. De flesta i publiken insåg nog ganska snart att något inte stod helt rätt till med Amy Winehouse denna kväll. Inledningsvis var sången mycket luddig och otydlig. Hon stapplade fram över scenen, drack från ett vinglas och försökte prata med sitt kompband mitt under låten. Det var tur för Amy att hon hade ett så pass kompetent band med sig på scen, de gjorde sitt bästa för att släta över hennes agerande.

Många i publiken var nog ganska trötta efter att ha väntat i över en timma och det var först under fjärde låten Back to Black som de började vakna till liv på allvar. Under de följande låtarna Rudy och Wonderin’ Now höjdes stämningen i publiken ytterligare och de flesta glömde nog sina värkande fötter för ett ögonblick för att ta några danssteg.

Som sagt kändes hela Amys framträdande ganska ostabilt, hennes röst bar inte, hon tappade micken och försvann dessutom från scenen vid ett tillfälle. Hon ursäktade sig dock för att rösten inte fungerade men att hon verkligen ville vara i Lissabon och Rock in Rio denna ikväll.

Trots problemen under framträdandet avslutade Amy med två riktigt starka låtar som fungerade riktigt bra. Det handlade om Rehab som ju blivit en av hennes största hittar. Detta märktes också på publiken som verkligen släppte loss under denna låt och även Me & Mr Jones som följde därefter.

När konserten var över och Amy lämnat scenen kunde man konstatera att de endast spelat två tredjedelar låtarna av vad som utannonserats av arrangörerna. Detta gjorde nog att många besvikna eftersom Amy Winehouse var något av kvällens höjdpunkt för många. Vissa tyckte att det var respektlöst av Amy att genomföra konserten på detta sätt inför 90 000 personer. Man kan alltså lugnt påstå att det inte är denna typ framträdande som gjort Amy Winehouse till den stjärna hon är idag. Men om hon fortsätter visa sin publik denna respektlöshet under kommande spelningar bör hon nog se sig om efter ett nytt jobb.

Skribent: Daniel Falk