Obscura: Cosmogenesis | FESTIVALPHOTO

Obscura: Cosmogenesis

Review112_Cosmogenesis

Obscura: Cosmogenesis 9p
Relapse/Border
OBSCURA är nya för mig, men detta är bandets andra CD. Ny är inte basisten Jeroen Paul Thesseling, som var med i PESTILENCE 1991/92 till 1994. Övriga i bandet är Steffen Kummerer, sång, Christian Munzer, gitarr, och Hannes Grossmann, trummor.
De marknadsförs som metal/death metal, lite så där eftersom Steffen bara growlar. Samtidigt är alla musiker skickliga på ett sätt som jag associerar med just PESTILENCE (från och med ”Testimony of the Ancients”), CYNIC eller DEATH. Jämförelsen med nya, men brutalare PESTILENCE är oundviklig. OBSCURA siktar helt enkelt på en något mindre brutal nivå. De musikaliska insatserna i låtar som ”Choir of Saints” och ”Universe Momentum” sticker ut. Men de närmast flummiga melodislingorna i ”Incarnated”, som följs av bitande gitarriff, känns påhittiga och oväntade i genren. Alla gitarrsolon är precis vad jag vill ha i denna genre. Melodierna och spelskickligheten håller kvar bandet i gränslandet metal/döds, om än en hel del av musiken är teknisk dödsmetall. Instrumentala ”Orbital Elements” avslöjar en hög teknisk nivå och lätt jazziga böjelser. Growlet känns både behövligt och överraskande, det kan bli så med musik som bryter gränser. Fast både inledande ”Anticosmic Overload” och ”Desolate Spheres” är teknisk och lätt brutal dödsmetall, punkt. ”Infinite Rotation” innehåller närmast IRON MAIDEN-liknande gitarrer och avantgarde röstexperiment, inte ens det går OBSCURA fel med. Visst är det tungt men variationen är närmast oändlig. Så här underhållande har inte melodisk teknisk dödsmetall varit på 20 år!

Track list

Anticosmic Overload
Choir of Spirits