Atomic Rooster: Anthology 1969-81 | FESTIVALPHOTO

Atomic Rooster: Anthology 1969-81

Review119_Atomic_Rooster

Atomic Rooster: Anthology 1969-81
Angel Air Records/Border

Progressivt, sjuttiotal, hårdrock eller vad? ATOMIC ROOSTER bildades ca 1969 av “överlevare” från THE CRAZY WORLD OF ARTHUR BROWN; organisten Vincent Crane och trummisen Carl Palmer. John DuCann kom med som gitarrist och bandet var ett faktum. Originalbasisten Nick Graham stannade inte länge, och John McCoy (GILLAN, solo, GMT) anses av många vara gruppens ende basist för sin medverkan, om än den också var kort. Vi talar alltså ett band med gitarr, sång, trummor och Hammondorgel. Idag lever endast John, döda är både Vincent och ”meste” trummisen paul hammond, som kom med när Carl palmer hamnade i ELP. Intresset för bandet tycks öka, inte minst för att många gjort covers på dem, t.ex. PARADISE LOST.
Denna samling innehåller material från tidigare släpp på Angel Air, men även outgivet material. Många gamla favoriter i andra mixningar, som ”Devils Answer” och eviga favoriten ”Death Walks Behind You”. Låtar av den kalibern är ensamma värda skivans pris. I efterhand nämns bandet oftare i samma sammanhang som BLACK SABBATH och DEEP PURPLE. Outgivet och alternativ version är ibland detsamma som ”rått ljud och inte möjligt att få bättre”. Outgivna ”V.U.G.” med Carl palmer på trummor från 1970låter gammalfast musikerna inte underpresterar på något sätt. Vincents Hammond och DuCanns röst är absoluta grunder för ett band som hade sin storhetstid under NWOBHM, trots att deras image fick dem att likna hippies. Tillsammans med GILLAN var de de verkliga överlevarna av NWOBHM. De tidiga låtarna är inte helt min grej, låtar som ”A Spoonful of Bromide” är för mycket 70-talsprog och Hammonden låter helt enkelt antikt. Men mycket av bandets kreativitet och eviga kvalitéer genomsyrar deras hits. Personligen föredrar jag återföreningsåren kring 1980. En tid som tyvärr förstördes av skivbolagsstrul. Men lutad dig tillbaka och njut av dessa ovanliga versioner; dueller som i ”Seven Streets” är inte helt olika Blackmore/Lord, dt smittsamma förtrollande koruset i ”Death Walks Behind You” (den råa versionen), rockiga demos som ”It´s so Unkind), utmärkta ”They Took Control of You”, outgivna anakronismer som ”Hold It in the Night” (60-tal på 80-talet), avslappnade låtar som ”No Change by Me”, mina favoriter som ”End of the Day” och ”Play It Again” och bevis för vilket energiskt liveband de var (”Devil´s Answer”). Deras 60-talskänsla verkar, tillsammans med droger och Vincents sinnestillstånd, ha blivit deras fall. För det går inte att göra musik under namnet ATOMIC ROOSTER utan Vincents Hammond, inte en chans. Denna samling är en del av det förflutna som kan avnjutas länge än.
Track list
CD1
Devil´s Answer