Hardline: Leaving the End Open | FESTIVALPHOTO

Hardline: Leaving the End Open

Review121_Hardline

Hardline: Leaving the End Open
HARDLINES “Double Eclipse” var skivan som skakade om hårdrockvärlden. ”Hot Cherie” är en låt som många minns och bandet innehöll både JOURNEY-killarna Neal Schon och Deen Castronovo, samt bröderna Johnny och Joey Gioelli. Skivan har blivit en legend som givetvis är svårt att göra om – eller överträffa. Borta är bl.a. Neal, Deen och Joey, i bandet sedan ”II” är gitarristen Josh Ramos (RAMOS/HUGO) och Keyboardisten Michael T. Ross (ACCOMPLICE) och nya i bandet är basisten Jamie Brown och kände trummisen Atma Anur.
Föga överraskande inleder ”Voices” med keyboards och försiktigt gitarrplockande. Behaglig röst, behaglig gitarr och duktiga musiker ger en behaglig om än lite profillös låt. ”Falling Free” är en typiskt AOR-igt berättande låt, känslan av storytelling som hos BRUCE SPRINGSTEEN infinner sig. En positiv låt om att våga, den lyfter med texten enbart. Med Josh på gitarr blir det gärna lite Frontiers-standard, han spelar ju in mycket på det bolaget. Men berättartempot är det rätta för AOR-fansen, och sången framförs med inlevelse. Det blir klart rockigare i ”Pieces of Puzzles”, utan att soundet lämnar AOR-ens storhetstid. Ytterligare en lugn låt, ”Bittersweet” gör att det blir lite väl många lugna låtar i en följd, fyra av fem. Inte så att det är en dålig låt men omväxling förnöjer. Inledningen på ”She Sleeps in Madness” är en liten eskalerande pärla och låten ger bandet en liten men behövlig tempohöjning. ”In This Moment” är en smäktande ballad, den sorten som får USA att smälta. ”Give in to This Love” når inte riktigt upp till ”Hot Cherie-nivå” men är bäst på skivan. ”Before This” håller stilen och den lite tveksamma inledningen är en gåta. Slutet med ”Hole in My Head”, titellåten och de fyra tidigare nämnda borde ha inlett skivan. Jag tycker att HARDLINE gör vad de ska, men att början borde ha varit slutet.

Track list
Voices Falling Free
Start Again