Billy Sheehan: Holy Cow | FESTIVALPHOTO

Billy Sheehan: Holy Cow

Review123_Holy_Cow

Billy Sheehan: Holy Cow
Mascot Records/Border

BILLY SHEEHAN är en av hårdrockens mest välkända basister. Mest känd är han för sin tid i MR. BIG, men han hamnade i rampljuset redan med TALAS i början av 80-talet, och sedan har han en pågående solokarriär och är allmänt eftertraktad. Men sist jag hörde något med honom var det i stentråkigt tunga DEVIL`S SLINGSHOT med bl.a. TONY MACALPINE. Vad kan jag hoppas på efter det?
Inledande ”In a Week or Two” är rockig, har ett litet bassolo parti och lyser som en tillgänglig kvalitetslåt. Tio liknande till? Billy spelar de flesta instrument själv och sjunger oftast. Några gäster finns givetvis med; Billy Gibbons (ZZ TOP), Paul Gilbert, Simone Sello och Dug Pinnick. Trummorna sköts helt av Ray Luzier. Rock´n´Roll är grunden för skivan, närmre ZZ TOP än Billy själv. Billy har en ganska behaglig röst, bara han avstår från röstexperiment som i ”A Lit´l Bit`l Do It to Ya Ev´ry Time”. Basspelet är givetvis helt excellent och frammixat, samtidigt som gästerna givetvis sköter sig. ”Dynamic Exhilarator” visar att Billy och Paul Gilbert är en utmärkt mix. Det finns något av en aura av soloinstrumentalist över skivan, som i ”Bloodless Casualty”. Basen tillåts dominera och gitarren känns annorlunda. Lite mer än vanligt eller lite svårtillgängligare överlåter jag till var och en att avgöra. Billy blir nästan BRUCE SPRINGSTEEN i ”Make It to Another Day” – en rockfilosofisk pärla. Han kan minsann förklä soloinstrumentalisten i sig ibland, som i modernt klingande ”Just Another Humanoid”. Sci-Fi-temat fungerar för Billy men här finns också tydliga tendenser till soloutflykter. Han kompenserar detta med rakare spår som ”Another Broken Promise”, undrar om han är helt klar på vad han vill göra för skiva? Kul betitlade ”Two People Can Keep a Secret (If One of Them Is Dead)” är ett snabbt stycke humor – med mexikanskt stuk. Bonuslåtarna håller de också, liksom blandningen av ruffling rock från tidigare decennier och snabba basutflykter. Men helheten blir splittrad och kanske är det mest för inbitna basister ändå.

In a Week or Two
A Litt´l Bit´ll Do It to Ya Ev´ry Time
Dynamic Exhilarator