Tony Hernando: Actual Events | FESTIVALPHOTO

Tony Hernando: Actual Events

Review154_Tony_Hernando

Tony Hernando: Actual Events 4p

TONY HERNANDO är en spansk gitarrist med fyra skivor och en CD/DVD bakom sig. Ibanez sponsrar honom och sedan 2007 är han ny gitarrist i spanska bandet SARATOGA. Enligt infon är han nu mer progressiv och neoklassisk än någonsin, med klara spår av CACOPHONY, TONY MACALPINE och YNGWIE MALMSTEEN. Vi får kolla in det. På trummor har han ingen mindre än Mike Terrana, och inspelningen har skett i Roland Grapows studio.
Ojoj, ”Eyes of Orion” hinner knappt börja innan alla YNGWIE-fans får sitt. Det är så neoklassiskt att CD´n bleknar. Grundkompet är tyngre än vanligt men därutöver är det precis som vanligt med klassiskt inspirerad instrumentalhårdrock. Tony lämnar YNGWIE bakom sig i ”Totem” och satsar på ren rå teknisk tyngd. Tyvärr är varken standardmässiga ”Stones of Silence” eller snällt plonkiga ”Tomorrows Rain” några publikmagneter. Tony gör klokt i att satsa på lite mer tyngd för att vara intressant. Han är ingen neoklassisk ikon som TONY MACALPINE eller någon nyskapare som DAVID MARTONE. ”Land with No Sun” blir ändå hyfsat intressant och trumspelet är givetvis vad man kan förvänta sig. Men efter ett antal tunga låtar blir ändå min fråga om det inte behövs en sångare till denna typ av material. Jag tror att Tony har mer att hämta som gitarrist i SARATOGA, han är en kapabel gitarrist. Som instrumentalmusiker är han mer en i mängden – trots bländande teknik.

Track List Eyes of Orion Totem Stones of Silence Tomorrow´s Rain Land with No Sun Signals of Aggression State of Mind Deathly Kiss Side Effects Driven By Fear The Watcher