Officium Triste: Charcoal Hearts - 15 Years of Hurt | FESTIVALPHOTO

Officium Triste: Charcoal Hearts - 15 Years of Hurt

Review170_Charcoal

Officium Triste: Charcoal Hearts – 15 Years of Hurt
Displeased/Sound Pollution

OFFICIUM TRISTE firar 15 år med detta släpp. En promo år 2000 satte fart på karriärren, och det har blivit fyra CD, några splittar, MCDS och 7”. Här bjuds det på nyinspelningar, en KILLING JOKE-cover och material som varit omöjligt att få tag på. Stilen är som tidigare mycket MY DYING BRIDE.
Melankoli åt massorna! Det tycks vara meningen med OFFICIUM TRISTE. Inledande ”No Hope”, en ny låt, bidrar till denna misstanke. Det är vackert men ödesmättat, som en ros på en grav. För en svensk blir de aldrig ett doomband, stilen är alltför nära MY DYING BRIDE. Jag har inga problem med spelkunnigheten eller melodierna, men det är inte direkt festlig lyssning i det svenska midsommarvädret. Martin Kwakernaak skapar väldigt vackra slingor med synten, och de uppnår alla kontraster mellan vackert och dystert som tänkas kan. Låtarna är i snitt ganska långa, lite väl långa när de är så dystra. Den (halv)akustiska ”My Charcoal Heart” har en dyster text men är ändå ganska lättlyssnad i jämförelse med flera av låtarna på skivan. KILLING JOKE-covern dessutom som en poppig lättnad på albumet. De äldre låtarna är snabbare utan att tappa atmosfären, särskilt ”Dreams of Sorrow” fungerar bra. De tidigaste inspelningarna (1998) är släpiga och det growlas rejält, det är klart mer doom. Jag upplever att de gör vacker men deprimerad metal idag. Det hela är rätt ok, alla sköna tempoväxlingar i det gamla materialet är värda mer poäng, de nya depressionerna mindre.

Track List No Hope Divinity (Re-recorded Version) My Charcoal Heart (Acoustic) Love Like Blood (KILLING JOKE cover)

Split 98 Fading like a Dying Cradle Downfall (Through Veils of Grey)

Mountains of Depressiveness MCD Intro: Officium Triste Part II Mountains of Depressiveness Dreams of Sorrow