Lars Eric Mattsson: No Surrender + Live | FESTIVALPHOTO

Lars Eric Mattsson: No Surrender + Live

Review175_Mattsson

Lars Eric Mattsson: No Surrender + Live

Finske LARS ERIC MATTSSON har satt sin prägel på hårdrocksvärlden. Både som Skandinavisk gitarrist och som mannen bakom Lion Music. Det är 20 år sedan denna skiva kom ut och den representerar Lasses mest neoklassiska period. Sång och gitarr är nyinspelade och fem livelåtar (från ”Electric Voodoo” och ”Eternity”) har tillkommit som bonus.
Inledande ”Tear Down the Border” är ett typiskt exempel på en 80-talslåt i neoklassisk stil. Stämmorna låter lite digitala i upplösningen, vilket förtar effekten av gammal inspelning. Det drabbar även ”Lady Luck” i viss mån och det låter udda med den blandningen av åttiotal och sentida studiotrick. Lasse visar annars upp sin gitarrteknik i en stil han inte representerat på länge. Det blir allt lite YNGWIE MALMSTEEN i utmärkta ”Since Love Died”, som även har ett inspirerat solo. Tyvärr fortsätter upplösningskänslan i sången. Jag anar lite varför Lasse gett ut så mycket instrumentalmusik. Låtar som ”Crocodile Walk”, ”The Magician” och ”Third Circle” känns bättre än de flesta låtarna med sång. Texterna sätter säkert lite begränsningar för de neoklassiska tendenserna som får fullt utlopp i instrumentalmusiken. Efterföljande ”Just to Survive” förstärker känslan, en lite lam refräng med digital röstkänsla ställs mot ett väldigt välspelat gitarrsolo. Det går lite upp och ner; ”Chasing Shadows” känns helt plötsligt inte digital någonstans, medan avslutande ”Proud´n´Free” känns närmast som en dataprodukt. Min favorit är ”Midnight Train”, en riktig 80-talsklassiker, den och ”When Silence Came to Remain”. Livelåtarna lyfter skivan. De är som det var, ingen digital känsla, bara riktigt bra låtar med hög närvarokänsla. Den digitala känslan drar ner skivan, medan instrumentalt, live och några riktiga höjdarlåtar höjer. Ett stycke neoklassisk hårdrockshistoria är det i alla fall

Track List Introduction Tear Down the Border Lady Luck Since Love Died Crocodile Walk Just to Survive Chasing Shadows
Menuet (J S Bach) Proud´n´Free Midnight Train Lady Death The Magician When Silence Came to Remain Third Circle The Stranger

Can´t Go On without Your Love (Live) The Exciter (Live) Break Your Chains (Live) Eternity (Live) Goodnight (Live)