Ram: Lightbringer | FESTIVALPHOTO

Ram: Lightbringer

Review182_Ram

Ram: Lightbringer
AFM/Sound Pollution

RAM firar 10-års jubileum i år. Jag minns bandet från någon Motala Metal festival. Allt giggande tycks ha gett resultat och de är redan bokade till Keep It True 2010. Influenserna har alltid varit IRON MAIDEN, JUDAS PRIEST och MERCYFUL FATE, men med egna inslag enligt infon. Bandbilden säger allt, slut med trenderna in med RAM.
Ett långt betitlat intro senare drar titellåten igång. Läder, nitar, och allmänt 80-tal far genom lurarna. Oscar Carlquists sång når nästan HALFORDS spetsighet i korta ord och både Harry Granroth och Daniel Johansson gillar KK Downing och Glenn Tipton. Refrängen når inte engelsmännens höjder dock. Det går klart bättre i mer egna ”In Victory”, lite stämmor och en melodi som smyger sig in och fastnar. Fans av MERCYFUL FATE/KING DIAMOND får sitt i ”Awakening the Chimaera” och delar av ”The Elixir” – inte bara i titlarna utan i helheten. Tidigare nämnda influenser och RAM möts i ”Ghost Pilot (MI II). Det känns viktigt att inte förlorar sig själva i ivern att visa vilka deras hjältar är. Falsetten gör ”Bllod God” oemotståndlig, i viss mån är hjältedyrkan bra. Lagom lång är den också. RAM ska nog avhålla sig från alltför långa låtar pga. den valda stilen. Kanske lockas de av att ”Painkiller” faktiskt är över sex minuter lång. Men skivan fungerar riktigt bra som helhet, fram till den trista avslutningen ”Prelude to Death”. Jag tror ändå att RAM är på rätt väg.

Track List Crushing the Dwarf of Ignorance Lightbringer In Victory Awakening the Chimaera Ghost Pilot (MI II) Suomussalmi (The Few of Iron) Blood God Titan The Elixir Prelude to Death