The Lou Gramm Band: S/T | FESTIVALPHOTO

The Lou Gramm Band: S/T

Review199_TLGB

The Lou Gramm Band: S/T

LOU GRAMM är rösten bakom FOREIGNER. Känd från 20 topplistesinglar och hörd på miljontals sålda skivor är han en äkta ”Jukebox Hero”. Denna nya bandkonstellation består av; Lou, hans bröder Ben, bas, och Richard, trummor, samt keyboardisten Andy Knoll och gitarristen Don Mancuso. Det finns en uttryckt önskan att turnera i Europa med blandat material från Lous långa karriär. Kommer denna skiva att ge dem möjlighet till detta?
Det är inte svårt att höra Lou direkt i riktigt vassa ”Baptized in Fire”. Smittsamt, lagom gitarrbaserad och en refräng som de har stark tilltro till – då trivs LOU GRAMM. Det är många Gram här, men alla vet vem som är huvudmannen. Gamla soloskivan ”Long Hard Look” är en klassiker med många starka låtar, kan han verkligen göra om bravaden. Här fortsätter ”Made to Be Broken” i rätt stil. En välplacerad keyboardslinga av Andy höjer låten. Men sedan känns ”Willing to Forgive” svagare, mer standardmässig. Det blir faktiskt lite parodiskt och reprisartat i svaga ”That´s the Way God Planned It”. Lite väl insmickrande och tillrättalagt för min smak. ”I Wanna Testify” är helt i Lous anda, melodisk rock med klass. Han är inte så lite religiös numera, kika bara på titlarna, rena rama pingstkyrkan (”So Great”, ”Redeemer” etc). ”Single Vision” är definitivt ingen ”Double Vision” och jag tröttnar lite. Detta är definitivt ingen ”Long Hard Look”, det är en tomgångsskiva i väntan på en större turné. Skivan i sig kommer inte att skicka ut dem på vägarna, den anledningen finns redan i namnet LOU GRAMM. Som slutkläm så känns denna skiva som en mix mellan något av FOREIGNERS svagare 90-tals alster (när Lou hade hoppat av) med en andemening från GLENN HUGHES meningssökande ”From Now On”.

Baptized in Fire
Made to Be broken
Willing to Forgive