Howard Leese: Secret Weapon | FESTIVALPHOTO

Howard Leese: Secret Weapon

Review203_Leese

Howard Leese: Secret Weapon

Howard vem? Så säger nog många men Howard har spelat gitarr sedan nio års ålder. Han fick sitt första skivkontrakt vid 15 och hans första band, THE ZOO, öppnade för dåtida storheter som CANNED HEAT. Efter studier i musikteori och klassisk musik i L.A. hamnade han i HEART. Där stannade han mellan åren 1975-1997, eller 13 skivor/20 topp 40-singlar om man så vill. 1998 fick han ett erbjudande från THE PAUL ROGERS BAND, och på senare tid har han blivit turnerande medlem i återförenade BAD COMPANY. Men nu över till hans första soloskiva.
Det första jag kommer att tänka på i ”Alive Again” är ”Sahara” av HOUSE OF LORDS. (Särskilt covern ”Can´t Find My Way Home” (BLIND FAITH med ERIC CLAPTON). Det later mycket retro och att Howard hamnat i BAD COMPANY känns bra. Det är fortsatt inspirerat och svängigt i ”Hot to Cold”. Den är en låt som skulle ha passat den bluesiga JOE LYNN TURNER, och den sjungs av just Joe (plus Deanna Johnstone). Övriga kända gäster på skivan är Paul Rogers, Keith Emerson och Jimi Jamison, för att nämna några. Instrumentalen ”33 West Street” är inte min grej men är snyggt gjord. Howard spelar en mängd instrument, bl.a. mandolin och keyboards. Snyggt gitarrspel är det gott om på denna skiva, inte minst i ”Rada´s Theme”. Sommarens tryckare ångar fram i ”The Vine”, sjungens av Jimi Jamison, men det är nog inte på de trendiga dansgolven utan hos gamla rockers. Eller så är det efterföljande ”In These Eyes” (med Keith St John på sång), båda låtarna är riktigt trallvänliga. Denna skiva är ett riktigt hantverk av blues och instrumentalmusik.

Alive Again
Heal the Broken Hearted
Hot to Cold