Mind Key: Pulse for a Graveheart | FESTIVALPHOTO

Mind Key: Pulse for a Graveheart

Review219_Graveheart

Mind Key: Pulse for a Graveheart

MIND KEY har firat tioårsjubileum och detta sammanfaller med album nummer två. Förutom diverse förbandsgigs åt band som DREAM THEATER och PENDRAGON har de hinnit med att spela in en live-DVD ”Habemus Poland”. De har lovordats av självaste Mike Portnoy, och gästas på denna skiva av inga mindre än Derek Sherinian, Reb Beach och Tom Englund. Får se hur bra detta kan bli?
De inleder frenetiskt med ”Sunset Highway”, och det är snyggt värre. Aurelio Fierro är ett namn att minnas, han har en mycket stark pipa. Det som blir frenetiskt med Emanuele Colellas gitarr lugnas ner av Dario De Ciccos keyboards. De är milt sagt progressiva, men samtidigt lättillgängliga, en ekvation som få band får ihop. Jag gillar deras (latinskt) smäktande inledningar, som i ”Crusted Memories”. Den låten smyger sig på som en favoritlåt med sitt bitande riff. Två låtar på över åtta minuter är inte nödvändigt, men MIND KEY löser det också utan att bli övertekniska eller på något annat vis ointressanta. Ungefär halvvägs in på skivan blir lugna instrumentala ”Ventotene (The Island)” en snygg andningspaus. ”Graveheart” tar vid, massiv och energisk. Med den låten kan de verkligen konkurrera med absolut alla band i genren. MIND KEY lägger sig gärna på gränsen mellan svårt och lättillgängligt, som i ”Eye of a Stranger”. Det känns som om de har möjligheter att göra det snyggt välspelade folkligt. ”Now Until Forever” känns som ett sätt att visa upp bandets mångsidighet. De kan mycket väl tillhöra den nya generationen band, för 2009 är det MIND KEY (och SILENT MEMORIAL) som gäller!

Sunset Highway
The Seventh Seal
Citizen of Greed