THE FEW AGAINST MANY intervju | FESTIVALPHOTO

THE FEW AGAINST MANY intervju

THE FEW AGAINST MANY
Hur man går sin egen väg

Det finns inte många band som verkligen går mot strömmen. Väldigt många har gjort anspråk på det genom tiderna. För att lämna massan bakom oss har jag skickat lite frågor till Pär Johansson i THE FEW AGAINST MANY. De är så pass egna att jag inte slösar bort mer tid på mig själv, Pär, är du redo?

Kan du beskriva skivan; arr, låtidéer, influenser, drivande personer etc.? Varför valde ni att skriva det mesta av skivan på svenska? Vem står bakom de orkestrala bitarna och vad ligger bakom denna idé? Hur skulle du beskriva er musikaliska stil?

Pär: Skivan är resultatet av Christians skissande på låtar, från något år tillbaka, till vi väl stod i studion. Vilka influenser han haft för musiken törs jag inte uttala mig om således, men - han har ju en väldigt bred musiksmak, så jag tvivlar att han skulle peka på något specifikt (band) faktiskt. Och det är Christian som är ”grundaren” av det hela. Själv kom jag med väldigt sent, kort innan vi gick in i studion. Och förutom bakgrundssången är det jag som står för lyriken (med undantaget för Stanne och Renskes gästlyrik d.v.s.). Att det blev på svenska var inte tanken ursprungligen. Jag hade med mig en text på svenska till studion, som jag tänkt kanske skulle komma till användning som en alternativ grej på en låt, möjligtvis. Nu blev det inte så, utan den satte istället tonen på all övrig lyrik. Det känns som en fräsch sak att sjunga på svenska. Omväxling förnöjer. Hmm… det finns ingen djupare grej bakom orkestrala prylarna än att det ska låta bra. Punkt slut. Vår stil? Döds på svenska? Äsch, u name it - vi bryr oss knappast om vilken label folk sätter.

Varför ska metal-fansen köpa er skiva?

Pär: För att den ÄR ruggigt bra.

Ni känns inte som ett typiskt Pulverized-band, hur hamnade ni där?

Pär: Vi hamnade där efter att Christian pratat med Roy, som äger Pulverised. Han hade hört med honom om Roy visste någon som kanske var intresserad av att släppa det hela. Det var dock Roy själv redan, så… Hmm, inte ett typiskt Pulverised-band? Kanske inte - jag vet inte hur ett typiskt sådant känns själv nämligen. Trots att både jag och Christian huserar i tämligen typiska sådana annars…
Hur kom bandet till, ni har ju alla ert i andra band/projekt som går bra? Är THE FEW AGAINST MANY ett band eller ännu ett av dina projekt? Hur ser framtiden ut?

Pär: Bandet kom till pga. av att Christian behövde ett ställe att ventilera saker som inte passat i andra band, sen anslöt vi andra efter hand, då det hela började anta mer konkret form. TFAM är ett band, inte enbart ett projekt. Hur framtiden blir återstår att se, vad gäller eventuella turneer osv. Nu börjar vi med att släppa plattan så tar vi resten som det kommer.

Tack för din tid!
Pär: Tack själv!