Lynch Mob: Smoke and Mirrors | FESTIVALPHOTO

Lynch Mob: Smoke and Mirrors

Review235_Lynch_Mob

Lynch Mob: Smoke and Mirrors

George Lynch lämnade DOKKEN 1989 för att bilda LYNCH MOB. De fick mycket beröm för debuten ”Wicked Sensation” 1990, men sångaren Oni Logan lämnade bandet snabbt efter första turnén. Nu är George tillbaka med originalsångaren, samt ingen mindre än Marco Mendoza (TED NUGENT, THIN LIZZY) och trummisen Scott Coogan (ACE FREHLEY, BRIDES OF DESTRUCTION).

Inledande ”21 Century Man” har ett bra driv och känns ”vanligare” än jag upplevde dem vid debuten på 90-talet. Den intrikata titellåten känns mer som jag minns bandet, oavsett vilken uppsättning som spelade. George låter riktigt inspirerad, han kan ju annars konsten att göra sig omöjlig, ojämn och svårlyssnad. ”Lucky Man” och ”My Kind of Healer” väcker snart 20 år gamla minnen, de känns som om de vore skrivna då. Känslan av öppningslåten återkommer i ”Revolution Heroes”, vilket gung de får till. Tomgång blir det verkligen i ”Let the Music Be Your Master”, tur att de gömt den på mitten av skivan. Onis röst har åldrats med behag, det är ett tufft jobb att sjunga till Georges musik misstänker jag, men det känns som att han sätter allt, mer intressant att höra dem live än i studion dock. Omärkliga ”The Phacist” smyger sig på, lirkar sig fast i skinnet och känns som att den har så mycket att packa upp under den alldagliga ytan. Det är nog ett kännetecken för duktiga musikers sätt att skapa låtar. De förmedlar en påtaglig känsla av desperation och kärleksgnabb i snygga ”Where Do You Sleep at Night”. Skivans höjdpunkt kommer i snabba ”We Will Remain”, den låten har allt jag begär av LYNCH MOB. Tempo, snyggt arr, stark sånginsats, allt inom den kapacitet gruppen besitter i sin nuvarande sättning. Den och ”Before I Close My Eyes” är låtar som få kan skriva. Till och med bonuslåten är av hög klass, och inte bara ett medskickat jam. LYNCH MOB har hunnit ikapp tiden och funderar mycket bättre 2009 än för 19 år sedan.

Track List 21 Century Man Smoke and Mirrors Lucky Man My Kind of Healer Time Keepers Revolution Heroes Let the Music Be Your Master The Phacist Where Do You Sleep at Night Madly Backwards We Will Remain Before I Close My Eyes

Bonus Track
Mansions in the Sky