Cain´s Offering: Gather the Faithful | FESTIVALPHOTO

Cain´s Offering: Gather the Faithful

Review237_Cain´s_Offering

Cain´s Offering: Gather the Faithful

Jani Liimatainen (ex. SONATA ARCTICA, ex. ALTARIA) star bakom CAIN`S OFFERING. Efter ca tio år i SONATA ARCTICA, som han var med och grundade, hoppade Jani av. I detta projekt utlovas influenser av så väl klassisk hårdrock, europeisk power metal och modernare tyngd. Övriga i bandet är Timo Kotipelo (sång, STRATOVARIUS, KOTIPELO), Mikko Harkin (keyboards, SOLUTION .45, ex. SONATA ARCTICA), Jukka Koskinen (bas, NORTHER), och Jani ”Hurtsi” Hurula (PAUL DIANNO).

Mycket finskt! Så känner jag i inledande ”My Queen of Winter”. Samtidigt finns det tysk snabbhet i flera partier, och en trallvänlig melodisk touch. Timo sjunger väldigt lagom, och befriar bandet från den typiska (tyska) accentsjukan. Så värst mycket klassisk hårdrock hittar jag inte, men den finsk-europeiska stilen har många fans. Mikkos keyboards känns viktiga för soundet. En demension av Frontiers finns också i och med att CAIN`S OFFERING känns ganska snälla. Allt är melodiskt och snyggt, ”Oceans of Regret” är en liten keyboardspäckad injektion. De har inte ägnat sig åt att deppa i någon större utsträckning, vilket behövs bland alla till synes självmordsbenägna artister idag. Tyvärr är titellåten en udda instrumental variant, de hemfaller åt power metal tattarpolka (ordentligt i ”Thorn in My Side”, ”More Than Friends”) rätt ofta, och många power metalfans kan nog uppleva dem som för tillrättalagt snälla. ”Into the Blue” har sångtoner à là THE DARKNESS och är i stilen mer melodifestival än metal. Låtar som fartfyllda ”Dawn of Solace” har de för få av. Samtidigt är de individuella insatserna starka, ”Stolen Waters” klingar väldigt bra i mina öron, och det finns något pompigt över arren. En lite blandad upplevelse, precis som infon säger, men det är inte odelat positivt.

Track list
My Queen of Winter
More than Friends