Outloud: S/T | FESTIVALPHOTO

Outloud: S/T

Review238_Outloud

Outloud: S/T

OUTLOUD bildades hastigt 2008, men redan 2004 tog Tony Kash gitarrlektioner av Bob Katsionis (FIREWIND, ex. NIGHTFALL). Tillsammans med sångaren Chandler Mogul (TALION) spelade de in några låtar, som hastigt försvann från Bobs hårddisk vid ett strömavbrott. Det hela fick dem att vilja göra projektet till ett riktigt band. In med basisten Jason Mercury och trummisen Mark Cross (FIREWIND, ex. HELLOWEEN, METALIUM, KINGDOM COME). Ansvarig för mixen är Tommy Hansen och bandet beskrivs som en mix av RIOT, SKID ROW, TNT och FOREIGNER, detta måste höras!

De påminner faktiskt om RIOT i inledande ”What I Need”, undantaget en liten röstförvrängning låter de 80-tal med bra ljud. ”We Run” är en favorit på Zaragon Rock Club, en av årets bästa låtar. De väver in stabila basgångar och klinkiga keyboards – något som påminner mig om FOREIGNER eller liknande band för 20 år sedan. Balladen ”This Broken Heart” hade gjort valfritt åttiotals arenaband välspelat på Headbanger´s Ball. Tänk om OUTLOUD hade funnits 1985! Chandlers sång har jag missat tidigare – undrar hur? Hela bandet utstrålar spelglädje och rutin, hoppas verkligen de får göra fler skivor. De fem sista låtarna glänser verkligen, gitarrplocket inledningsvis i ”Lovesigh” påminner om VANDENBERG`S ”Different World”. Övriga låtar hade garanterat dem listplaceringar för 20-25 år sedan och hade garanterat hörts på Rockbox. Avslutande ”Out Loud”har ett tempo och en melodi som placerar den högt upp på min årsbästalista. Gillar du 80-tal, stark sång, spelglädje och jämna skivor? Köp denna!

Track list
What I Need
We Run