Red Circuit: Homeland | FESTIVALPHOTO

Red Circuit: Homeland

Review248_Homeland

Red Circuit: Homeland
Limb Music/Sound Pollution

RED CIRCUIT är tyskar, bandet bildades 2006 av Markus Teske, keyboards. Markus har som producent jobbat med band som SAGA och SYMPHONY X. Med den erfarenheten i botten plockade han ihop sångaren Chitty Somapala (ex FIREWIND, ex AVALON, FARO, CIVILIZATION ONE), gitarristen Chris Moser, basisten Thomas Schmitt och trummisen Andy Klein. Tillsammans med Andy Kuntz (VANDEN PLAS) har de arbetat på att göra sin andra skiva till en mångbottnad progmetal-skiva med djup, arrangemang och överraskningar. Är de lika bra som infon säger?

På gammalt gott vis öppnar de med titellåten, som enligt samma spelregler skall vara en av plattans starkaste låtar. Chitty går obehindrat från mjukt till hårt i sångregistret. Keyboarden har givetvis en bärande roll, men även sången gör sitt till RED CIRCUITS sound. ”Homeland” är totalt sett en snygg men inte otroligt vass låt. Sången fungerar bra i mjuka partier som även inleder ”The World Forgotten Sons”. Det finns givetvis en touch av DREAM THEATER, och den känns tydligare nu än i öppningsspåret. Taktbyten dominerar ”Sun of Utopia”, ännu en snygg men lite stel historia. ”Through the Eyes of a Child” är mer intensiv och engagerande, refrängen bär låten. ”Absinth” kan ha förödande effekt, och så även i musikens värld. Låten är alldeles för repetitiv för ett bandd av denna kaliber i den här genren. RED CIRCUIT blir komplexa och fängslande i ”Healing Waters”. Keyboarden bidrar starkt, gitarren känns och hörs mer och Chittys röst känns starkare än i tidigare låtar. Spelglädjen, spänningen och energin fortsätter i utmärkta ”Canonize Your Sins”. När alla i bandet får bidra och höras i samklang blir bandets koncept levande, det dröjde några låtar för länge tyvärr. De avslutande låtarna är långt mer anemiska och oinspirerade. Totalt sett gör RED CIRCUIT några fantastiska spår och några oinspirerade bottennoteringar. Konkurrensen är tuff i genren men ett medelbetyg känns rättvist.

Homeland
The World Forgotten Sons
Sun of Utopia