Gotthard: Need to Believe | FESTIVALPHOTO

Gotthard: Need to Believe

Review266_Gotthard

Gotthard: Need to Believe
Nuclear Blast

GOTTHARD har sålt två miljoner skivor, med både platina- och guldskivor som resultat. Hemligheten är nog att de är ett positivt eko av 80-talet; ganska snälla, välproducerade, melodiska och med en väl uttänkt pompös scenshow. Kärnan i bandet är oförändrad sedan länge; Marc Lynn, bas, Hena Haberger, trummor, Leo Leoni, gitarr och Steve Lee, sång. De är sedan några år förstärkta av en gitarrist till i form av Freddy Scherer. Produktionen är riktigt fet, rutin ingår, men vad finns bakom ytan.

Singlar har de släppt, ”Shangri-La” eller ”Need to Believe” beroende på var i Europa man befinner sig. ”Unconditional Faith” är singel nr två, och den imponerar klart mer än ”Shangri-La” som inte tillhör plattans bättre. Den tar ganska lång tid att komma igång och ekar för mycket av DEEP PURPLES ”Perfect Strangers”. Bätter tryck blir det i ”Unspoken Words”. Ekot av ”jag har hört den förut” finns i titellåten, och det är bara att konstatera att igenkänningsfaktorn av svunna tider är en stor del av hemligheten bakom bandets framgångar. Sedan är det den berömde estradören Steve Lee, som skulle ha blivit MEGA-stjärna för 25 år sedan. Röst och utstrålning i kombination helt enkelt. Balladen ”Don´t Let Me Down” låter hårmetal som t.ex. STEELHEART i all mjukhet. Jag gillar personligen ”Right from Wrong” bäst; gammaldags, modern och egen – i en låt. Som av en slump låter även ”I Know, You Know” mer eget än snittet, trevligt. Egentligen är skivan full av 80-talseko av bra snitt, men också två rent dåliga låtar; ”Shangri-La” och ”Rebel Soul”. Tur att avslutningen med ”Tears to Cry” är bra. Sammantaget är GOTTHARD väldigt heta nu, med bra försäljning och livekonserter, där Sverige snart står i tur. Men jag väntade mig faktiskt mer av skivan.

Shangri-La
Unspoken Words
Need to Believe