Arch Enemy: The Root of All Evil | FESTIVALPHOTO

Arch Enemy: The Root of All Evil

Review269_Arch_Enemy

Arch Enemy: The Root of All Evil
Century Media

ARCH ENEMY; Angela Gossow, sang, Michael och Christopher Amott, gitarrer, Sharlee D´Angelo, bas, och Daniel Erlandsson, trummor, börjar bli ett riktigt stort band. För att förstärka framgånegn och för att visa hur lyckad den nuvarande sättningen är har de gjort totala nyinspelningar av tre klassiska låtar från de tre första skivorna. Det hela är mixat och mastrat av legenden Andy Sneap (ex. SABBAT) – så nu kan väl inget stoppa ARCH ENEMY?

Titellåten är ett intro så vi hoppar vidare till ”Beast of Man”. Med synt och trummaskin i annat tempo så hade det varit en hit i poppvärlden. Nu är det istället bröderna Amott som rejsar i takt med Angelas råa stämma. För sin tyngd är de magiskt lättillgängliga. Gitarrslingorna är som klister även i ”The Immortal”. Rytmsektionen lär ingen klaga på; Sharlee har spelat med bl.a. MERCYFUL FATE, och Daniel har spelat med bl.a. IN FLAMES och CARCASS. Gammal dödsmetall möter tung heavy metal och kryddas med demonisk men tydlig growl av en späd tjej. Jag tror på kombinationen om än det låter… udda. En touch av pop finns nog också, lyssna bara på ”Diva Satanica”. En hel del av refrängerna skulle passa E-TYPE. ”Bury Me an Angel” har grunden till en instrumentallåt i riffet. Dessutom är det lugna partiet jämförbart med BLACK SABBATH under storhetstiden, samma groove. ”Pilgrim” skulle bli en landsplåga med en nonsenstext och andra instrument. Refrängen kan mycket väl vara årets bästa – i alla genrer. ”Silverwing” är E-TYPE i nya kläder – igen. Samtidigt som ARCH ENEMY kan mäta sig med alla tänkbara blytunga medtävlare så har de en förmåga att göra efterhängsna refränger. Möjligen är avslutande ”Bridge of Destiny” låten med den svagaste refrängen. Men det är en hög lägstanivå. Det låter nog som om jag begår våld på mig själv men detta kan mycket väl vara årets bästa skiva. Tyngd, poppigt smittsamma refränger, strålande gitarrspel och en liten brutal sångerska. De faktorerna har skapat en blivande klassiker.

The Root of All Evil (Intro)
Beast of Man
The Immortal