Sanctification: Black Reign | FESTIVALPHOTO

Sanctification: Black Reign

Review274_Sancti2

Sanctification: Black Reign
Pulverized/SureShotWorx

Vem behöver svensk melodisk dödsthrash? Så tycks mina landsmän i SANCTIFICATION resonera. Sedan 2001 har gitarristen Tomas Elofsson och trummisen Nils Fjellström (DARK FUNERAL) hållit sig till en stil som mest påminner om MORBID ANGEL. Det har varit en del medlemsbyten, men sedan 2003 är Marcus Edvardsson gitarrist och nyligen har bandet fått en ny sångare; Emperor Magus Caligula, även han från DARK FUNERAL. Skivan är mastrad av ingen mindre än Peter Tägtgren (HYPOCRISY/PAIN). Hur bra kan det bli?

Det sparas inte på krutet, SANCTIFICATION försöker köra över konkurrensen. Det låter mycket MORBID ANGEL i mina öron. Dödsmetallen är definitivt inte svensk i stilen, precis som bandet verkar vilja hade jag gissat på amerikanskt om jag inte vetat bättre. Särskilt i ”Eternal”, medan ”Ram” låter lite annorlunda, kanske för annorlunda. Åter till ”Eternakl”, den är precis som jag förväntar mig att bandet ska låta; hårda riff, atmosfär, inte sällan allt jag rubricerar som amerikansk dödsmetall. ”hear This” fortsätter den goda stilen. Inledande ”Thirst for Blood” och titellåten får mig att tänka mer black metal, det går lite för fort helt enkelt. De instrumentala delarna låter väldigt ofta riktigt bra, lite snabba för att vara dödsmetall, men amerikanskt helt enkelt. Sången känns mer än jag skulle önska, och troligen associerar jag Emperor Magus Caligula med black metal. Sången blir ibland väl pressad och snabb. Men när både f.d. sångaren Kristoffer Hell och nuvarande sjunger i ”Storm”, ja då är detta svårstoppat! Skivan skulle vinna på renodling inom dödsmetall tycker jag, nu återstår för fansen att köpa massor av skivor och bevisa att jag har fel med min svaga fyra i betyg.

Thirst for Blood
Black Reign
Raw