Mr Big: Back to Budokan | FESTIVALPHOTO

Mr Big: Back to Budokan

Review276_Budokan

Mr. Big: Back to Budokan

MR BIG bildades 1988, med medlemmar som Eric Martin (solo, TAK MATSUMOTO GROUP), sång, Paul Gilbert (RACER X, solo), gitarr, Billy Sheehan (ex. TALAS, ex DAVID LEE ROTH), bas, och Pat Torpey (solo, RITCHIE KOTZEN), trummor, var de en omedelbar supergrupp. 1999 lämnade Paul gruppen och ersattes av en annan Shrapnel Records-talang, RITCHIE KOTZEN. Bandet hade hittar som ”To Be with You”, ”Wild World”, ”Green-Tinted Sixties Mind” etc. Efter sex studioskivor och ett antal liver lades bandet på is 2002. Medlemmarna har varit aktiva i olika projekt eller solo. Efterfrågan har funnits länge och inte minst i Japan, Budokan var utsålt i juni 2009. Denna dubbel/DVD, med inte mindre än 20 riktiga låtar, några soloutflykter och en helt ny studiolåt blev resultatet.

De är som jag minns dem, fast bättre än jag tyckte för 20 år sedan. ”Take Cover” sitter som en fläskläpp och samspelet är närmast lysande. Nya ”Next Time Around” inleds med smår soloutflykter, och smälter bra in utan att briljera. Eric är nog som JOE LYNN TURNER, hans röst åldras med behag. Alla kompetenta musiker har lekstuga på scen och det förväntas liksom med musiker av den här kalibern. ARGENTS ”Hold Your Head Up” har många gjort men den funkar bra för MR BIG. Hitsen avlöser varandra, och avverkas med en massa instrumentell lekfullhet. Jag hade gärna kortat ner solopartierna, eftersom alla vet att de här grabbarna kan sina saker. Publiken får sjunga med, alla verkar kunna låtarna och publikljudet är inte helt bortmixat. De låtar som imponerar mest är; ”Take Cover”, ”The Whole World´s Gonna Know”, ”Rock´n´Roll Over” (som jag inte gillade förr), ”Colorado Bulldog” och ”Shy Boy”. Japanerna vill nog lägga till ”Smoke on the Water” låter det som, men det är en billig flirt. Det blir lite många lugna låtar, men det har de gott om och för att orka speltiden ut är det nog ett måste. Lägstanivån är väldigt hög här, och MR BIG har åldrats med behag.

CD 1
Daddy, Brother, Lover, Little Boy
Take Cover