Winger: Karma | FESTIVALPHOTO

Winger: Karma

Review283_Karma

Winger: Karma

WINGER bildades 1987 av Kip Winger, sång/bas, (ex ALICE COOPER). Med sig hade han Paul Taylor, gitarr, keyboards (ex ALICE COOPER) samt Rod Morgenstein (ex DIXIE DREGS). Den självbetitlade debuten var full av hits, och 1990 kom uppföljaren ”In the Heart of the Young”. Även skiva två sålde massiva mängder, och tredje skivan ”Pull” var ungefär i samma klass. 1993 splittrades bandet och medlemmarna gick solo eller spelade med alla från ALAN PARSONS till JORDAN RUDESS. 2001 spelade de in en ny låt till en samling och 2002 var återföreningen ett faktum. Återkomstplattan ”IV” var en seg historia medan förra årets live CD/DVD gav mersmak. Målet med denna skiva sägs vara att blanda de tidiga skivorna med de senare alstren.

”Deal with the Devil” berättar om Kips uppväxt och Rock´n´Roll och djävulen har alltid sålt. Bandet låter dessutom mycket mer inspirerat än på länge. Korta ”Stone Cold Killer” andas också glädje och 80-tal. Skivan fortsätter positivt till moderna och trista ”Come a Little Closer”. Den trevliga stämningen försvinner i det sura gitarriffet, det kan vara något överblivet från ”IV”. Amalgamen mellan gammalt och nytt, som skulle kunna vara en tyngre sololåt av Kip, är ”Pull Me Under”. Som vanligt sjunger Kip väldigt bra och gitarrens livlighet lyfter låten. Jag tycker att Reb Beach passar bäst här, och John Roth gör inget dåligt jobb heller. Den lite mjukare ”Supernova” känns också som en länk mellan då och nu. Det hela är soft, berättande och välspelat. WINGER kan förmedla känslor i texterna. De tangerar till och med RUSH i ”Always Within Me”, men utan att släppa den fasta melodiska åttiotalshårdrocken som grundingrediens. Bandet är mycket musikaliskt, Rod är numera adjungerad professor vid Barkley College. Avslutningsvis med två lugna låtar så blir känslan lite udda efter alla takt- och tonbyten. Men helt klart är att de lämnat ”IV” bakom sig. Kip, Reb, John och Rod vågar le och osar spelglädje – igen!

Deal with the Devil
Stone Cold Killer
Big World Away