David Byron Band: Lost and Found 2CD | FESTIVALPHOTO

David Byron Band: Lost and Found 2CD

Review289_Lost_and_Found

David Byron Band: Lost and Found 2CD
Angel Air/Border

David Byron var sångare i URIAH HEEP mellan 1969-76. Efter ett internt bråk lämnade han bandet och bildade först ROUGH DIAMOND följt av DAVID BYRON BAND. Han hann även med två soloskivor; ”Take No Prisoners” och ”Baby Faced Killer” före sin död 1985 vid endast 38 års ålder. När han skulle starta det nya bandet rekommenderades David att ta med ROBIN GEORGE (LIFE, solo), vilket han knappast ångrade. På några få år medverkade; två basister Roger Flavelle, Pino Palladino, trummisarna John Shearer, Charlie Morgan, Steve Braye, och keyboardisterna Bob Jackson, Pete Green. Även saxofonisten och URIAH HEEP-bekantingen Mel Collins medverkar på liveskivan.

Bandet gjorde bluesig rock med känslosamma texter. David var en man med vissa problem och han beskrev det med djup i sina texter. Han ville främst av allt ha roligt och det avspeglar sig i musiken, och i det faktum att han inte spelade så många av sina gamla låtar live. Ljudbilden är 80-tal men det hindrar inte kvaliteten på låtarna. ”Safety in Numbers” är vass, ”Gets a Little Crazy” tidstypisk, ”What´s Your Game” smittsam och ”One Minute More” fängslande. Men det är demoljud och bandet fick aldrig kontrakt på materialet. För fansen och komplettisterna bjuder disk två på en rep i London 81´ och en liveinspelning från Liverpool 1980. ”How Do You Sleep?” låter riktigt bra, Robins gitarr sitter bra och bandet är tight. Några låtar hängde med till demon 1982. ”Piece of My Love” ökar tempot vilket känns bra, det behöver skivan. ”Goodnight Blues” är en trevlig stund med Robins gitarrspel. De åtta livelåtarna är en sista bonus, inklusive saxofon som jag har så svårt för. De drar igång med ”Bad Girl” och David jobbar med publiken. Han ville inte spela på gamla meriter för han kör bara ”July Morning” och ”Sweet Lorraine” från sin tidigare karriär. Tyvärr avslutar bandet med CHUCK BERRYS ”Roll Over Beethoven”, vilket kanske tyder på att de inte hade någon stor egen hit. Men det gungar bra och Bob Jacksons keyboards sitter fint. Avslutande studiolåten ”Angel Song” med bakgrundssångerskor och allt är en liten ROBIN GEORGE-juvel. En fräsch låt med stor tändarpotential, men då var DAVID BYRON BAND egentligen avsomnat. Detta känns mest som en skiva för fansen – samtidigt som det är en sen revansch för den ofta uträknade David Byron.

CD1
Bad Girl
Fool for a Pretty Face