V/A: Prog Around the World | FESTIVALPHOTO

V/A: Prog Around the World

Review297_Prog

V/A: Prog Around the World
MagnaCarta/Border

Magna Carta gillar att ge ut smakprov på sitt sortiment, denna gång har de inte begränsat sig till en artist utan hela tolv i portfolion.

Inleder gör storartade MARTONE, Dave kommer att bli en av de stora – om det finns någon rättvisa i musikbranschen. Ungrare, israeler, brasilianare står jämsides med svenskar och amerikaner bl.a. Ungerska AGE OF NEMESIS låter riktigt bra, och Zoltan Kiss sång välkomnas bland alla instrumentala inslag. Italienska DERDIAN gör dem sällskap med en välsjungen låt. ETHAN BROSH är jag svag för – arenarock/metal med 80-talstyngdpunkt. Jag saknar faktiskt inte sången. OZRIC TENTACLES blir för mycket, som en karikatyr av progrock. KHALICE blir också över gränsen, halvhysterisk sång och övriga musiker verkar tävla med varandra om uppmärksamheten istället för att skapa en välljudande helhet. STRIPSEARCH är inte dåliga men men övertyga inte mig. THE HIDEOUS SUN DEMONS får upp ångan och fångar mitt intresse. Inte konstigt, till vardags är de DAVID LEE ROTHS band, och medlemmarna spelar även i band som MEGADETH och KORN. Franska ANTHROPIA har en av skivans mest distade gitarrer, snygga harmonier och ett trevligt historieberättande piggar upp. Mixen av tungt och mjukt påminner mig mest om KING DIAMOND. Avslutande svenska duon Ola Frenning (ex SOILWORK) och Christofer Malmström (DARKANE) bidrar med låten ”Hydra” från ett historiskt skivomslag; ”Guitars that Ate My Brain”. Den skivan är oerhört mycket bättre än sitt omslag. ”prog Around the World” är en samling för den som vill upptäcka Magna Carta som skivbolag, alla låtar här finns på redan utgivna skivor.

Martone - Moron Face
Age of Nemesis - Another Existence
Liquid Trio Experiment - Holes