At Vance: Ride the Sky | FESTIVALPHOTO

At Vance: Ride the Sky

Review311_At_vance

AFM/Sound Pollution

AT VANCE har varit med sedan 1999 och släppt åtta skivor med denna. Flera av dem har varit efterfrågade på Zaragon Records i Jönköping, inte minst ”The Evil in You” (2003) och ”Chained” (2005). Så jag har förväntningar på ”Ride the Sky”.

Titellåten inleder med mer än en touch av YNGWIE MALMSTEEN, och den ger melodisk mersmak samtidigt som den doftar spelglädje. De öppnar med lite nattljud i ”Torn – Burn Like Fire”. Sångaren Rick Altzi (THUNDERSTONE) har t.o.m. lite JOE LYNN TURNER i rösten – men det blir ändå inte lika mycket driv som i titellåten. Själv fastnar jag för ”Last in Line”, den låten har bett i gitarren och är het som 40 graders feber. De överraskar med en cover på FREES ”Wishing Well”. Det ger givetvis vibbar av svunna tider men inte bara av FREE utan även av gamla överlägsna WHITESNAKE. Bandet återvänder till snabbare tongångar med ”Salvation Day”, riffet ekar faktiskt av RUNNING WILD. Gitarrspelet får nya höjder i ”Vivaldi – Summer Second Set”. Fast att Olaf Lenk kan spela vet de flesta ända sedan hans dagar med kultbandet ZED YAGO. Det blir svagt neoklassiskt med vissa RAINBOW-vibbar i ”Power”, fast utan rätt glöd. Det obligatoriska balladavbrottet kommer i ”You and I” som känns lite krystad. MALMSTEEN-specialen ”End of Days” tar vid, den känns inte heller helt bekväm. Andra halvan av skivan känns avslagen i jämförelse med inledningen – om än välspelad. Avslutande ”Farewell” känns lite rå, kanske är den inte helt färdigutvecklad. AT VANCE kan spela, AT VANCE saknar Mats Levén och 50% energi ger bara medelbetyg.

Ride the Sky
Torn - Burning like Fire
Last in Line