Savage Circus: Of Doom and Death | FESTIVALPHOTO

Savage Circus: Of Doom and Death

Review312_Doom_and_Death

Dockyard 2

SAVAGE CIRCUS bildades 2004 av BLIND GUARDIANS ex-trummis Thomen Stauch. Han värvade Jens Carlsson (PERSUADER) på sång, samt gitarristerna Emil Norberg (PERSUADER) och Piet Sielck (IRON SAVIOUR), och de debuterade med succén ”Dreamland Manor” 2005. 2006 tog Thomen en paus ochh ersattes av Thomas Nack på DVDn ”Live in Atlanta”. Thomen återvände aldrig till bandet och sedan september 2007 är han ersatt av Mike Terrana (AXEL RUDI PELL, MASTERPLAN). Med bandet komplett, inklusive Yenz Leonhardt (STORMWARRIOR, IRON SAVIOUR) på bas, började arbetet med denna skiva. Bandet hämtade influenser från Stephen Kings ”Dark Tower” och Dune för att nämna några intressanta ingredienser.

Gitarrslingor med fart och Mikes dundrande trummor inleder. Jens har en stark och klar pipa. En text om en revolverman gör klart att det är Stepen King som bidragit till låten. Refrängen är riktigt bra och det är en bra början. Detta är inte en skiva för metallare som vill ha korta enkla låtar, undantaget en pompig halvballad och ett outro så är ingen låt under 6.5 minuter. Låtsnickrandet är på en hög nivå och skivan kräver inlyssning innan njutningen infinner sig. Den huvudlöse ryttaren får sitt ”Devil´s Spawn”, men ”Chasing the Rainbow” är en ännu starkare låt. Låtmakeri på hög nivå möter starka musikaliska prestationer. Skivan håller klassen rakt igenom men främst känner jag för lätt pompiga ”Ballad of Susan”. SAVAGE CIRCUS klarar sig alldeles utmärkt utan grundaren, och detta är ett gjutet köp för den krävande lyssnaren.

Of Doom and Death
The Ordeal
Devil´s Spawn