Nightmare: Insurrection | FESTIVALPHOTO

Nightmare: Insurrection

Review317_Nightmare

AFM/Sound Pollution

Franska NIGHTMARE är inne på skiva nummer sju. Det syns inte idag men de började som ett exotiskt in slag i NWOBHM, som faktiskt inkluderade några få Europeiska band, t.ex. EF BAND. Kvar sedan början är endast sångaren Jo Amore, som till en början var trummis i bandet, och basisten Yves Campion. NIGHTMARE splittrades på slutet av 80-talet, men återkom i power metalform 1999. De har blivit tyngre och hårdare utan att tappa melodierna. Jag tycker att ”The Dominion Gate” (2007) är deras fullträff – så jag tänker på den och lyssnar.

De inleder tungt och melodiskt med ”Eternal Winter”. Jo sjunger som om han aldrig gjort något annat och den melodiska refrängen sitter snyggt. Titlarna låter ofta mangelmetall och omslaget gör inget för att ändra intrycket. ”The Gospel of Judas” är något av en sentida JUDAS PRIEST-låt, kanske lite snabbare. Jo tar i sångmässigt och tempot drivs upp. Titellåten är en lyckad blandning av rå heavy metal och stark melodikänsla. Pop möter heavy metal i ”Legions of the Rising Sun”, som jag ofta spelar på Zaragon Rock Club. Det är nästan så man vill dansa. Kärnvapenfaran får sitt i ”Three Miles Island”, kanske vill de skapa en MEGADETH-känsla. Den är inte lika underhållande som resten av skivan, och dessutom är den för lång. ”Decameron” är historisk och lite dyster och innehåller lite KING DIAMOND-övertoner. Melodikänslan finns där och låten fungerar bra, om än röstläget känns överansträngt. Det blir lite darrigt med refrängerna några gånger och varken ”Mirrors of Damnation” eller ”Target for Revenge” ger intryck av annat än tomgång. Avslutningen ”Angels of Glass” är bättre. NIGHTMARE gör ännu en bra skiva men den når inte riktigt upp till ”The Dominion Gates” höjder.

Eternal Winter
The Gospel of Judas
Insurrection