Simone Fiorletta: When Reality Is Nothing | FESTIVALPHOTO

Simone Fiorletta: When Reality Is Nothing

Review323_Fiorletta

Tredje soloskivan från MOONLIGHT COMEDY-gitarristen SIMONE FIORLETTA sägs bjuda på med mognad, mer jordnära låtar och en förändrad approach till gitarren. Detta skaulle alltså inte ha skett på föregångarna ”Parallell Worlds” och ”My Secret Diary”. Inspiration till låtarna kommer från Simones själ och egna erfarenheter. Övriga medverkande är Andrea De Paoli (LABYRINTH), keyboards, Marco Arello, trummor, och Matteo Raggi, bas. Några speciella gäster finns också med; Neil Zaza, gitarr, Mistheria, keyboards (BRUCE DICKINSON, ANGEL OF EDEN), samt Valerio D´ Anna (synt), och Armando Pizutti, bas, båda de sistnämnda spelar i MOONLIGHT COMEDY. Skivan rekommenderas för fans av JOE SATRIANI och NEIL ZAZA, vi får väl se.

”Thanx” öppnar smeksamt, och skrevs till Simones föräldrar. Det finns något jazzigt över gitarrspelet, men också en melodi som får tanken att sväva iväg. Brorsan får också en låt, ”My Brother”. Det låter som om de har en bra relation. Sedan blir det allt mer SATRIANI. Teknik saknas absolut inte, och Simone tar alla chanser att glänsa. Det blir annorlunda i ”Dance in the City”, hostningar, motorljud och musik i bakgrunden – en instrumental ”DETROIT ROCK CITY”. Nej, en funkig låt tar sin början. Olika stilar är inget problem för Simone som övergår till CHUCK BERRY Rock´n´Roll. Det hela är så snyggt gjort att jag antar att han har försäkrat sina fingrar. Keyboardslingan förstärker intrycket och mitt intresse ökar. SATRIANI-generna tas fram igen i ”I Believe in You”, baskompet sitter riktigt bra det med. Sedan startar ”Oh No, Once Again” i DEEP PURPLE-stil, men övergår i många variationer, och det går lekande lätt. Det var en låta jag inte väntade mig på skivan. Efterföljande ”Eh, What´s Up” fortsätter som om JOE LYNN TURNER kommit tillbaka i DEEP PURPLE och trots att sång saknas kan jag höra Joe som en skugga. Avslutande ”Like a Bird” tar med lyssnaren över ängarna, alla får vingar på ett sätt som Rickfors inte trodde var möjligt. Simone gör en riktigt bra skiva, SATRIANIS gamla fans får sitt och det finns massor av teknik att njuta av – Viva Italia!

Thanx
My Brother
Dance in the City