Infinity Overture: Kingdom of Utopia | FESTIVALPHOTO

Infinity Overture: Kingdom of Utopia

Review326_Infinity_O

INFINITY OVERTURE grundades av gitarristen Niels Vejlyt 2005. Hans mål vara att skapa vackra och intensiva kompositioner. Blandningen av symfoniorkester och metal lockade sångaren IAN PERRY (ELEGY, CONSORTIUM PROJECT) att hoppa in. Övriga i bandet är trummisen Mads Wolf (MANTICORA) och basisten Mads Damgaard. Slutklämmen i soundet är Lene Pedersen som står för den feminina sången. Bandet har redan fått spelningar, både som huvudakt och som support till TIM ”RIPPER” OWENS. Detta måste väl vara bra?

Första 20 sekunderna kunde vara opera. ”Millenia” inleder pompigt och mjukt innan Ians röst och trummorna kommer igång. Det finns mer än en känsla av BOB CATLEYS solokarriär över materialet. Niels solo är snyggt mitt i allt C.S. Lewis-stuk. ”The Great Believers” ändrar inte mycket, och jag tror det fungerar om än Bob Catley är roligare. Skivans koncept förklaras ingående i infon och känns genomtänkt och välplanerat. ”Warrior King” följer formulan och är riktigt snygg och välgjord. Ett riktigt lyft kommer med ”Wonderland”, ingen riktigt tydlig refräng men ett grymt flyt och tryck. Sedan släpper de loss all progressivitet i ”Kingdom of Utopia”, som blir en gungande fabel i min smak. Lene och Ians sånginsatser lyfter låten. Undrar om MAGNUM inte skulle vilja göra något liknande på nästa skiva, en återkomst till deras tidiga 80-tal men med modernt sound. Fast INFINITY OVERTURE kan variera sig. I ”Oceans of Time” får de till ett drag av RUSH. Tyvärr blir ”Sacred Fire” pompöst överdriven innan finstämda ”War Cry” avslutar skivan. Eller ja, den inleder mjukt innan den blir skivans snabbaste låt. Snyggt och progressivt avslutar de utan sång men väl med gitarronani och andra instrumentala excesser. Helheten är snyggt gjord och trevligt förpackad, och passar även Tolkien-fans.

Millenia
The Great Believers
Warrior King