Tommy Ermolli: Step Ahead | FESTIVALPHOTO

Tommy Ermolli: Step Ahead

Review332_Tommy_E

Tommy Ermolli är 21 år, och är redan gitarrist i TWINSPIRITS och KHYMERA. Nu kommer även solodebuten, med elva låtar som ska visa upp hans skicklighet som gitarrist och kompositör. Han får hjälp av TWINSPIRITS; Daniele Liverani, keyboards, Dario Ciccioni, trummor, och Alberto Ringoni, bas. Med influenser som JOE SATRIANI och PAUL GILBERT kan detta väl bara bli bra.

Produktionen känns bra redan från start, som vanligt på Lion Music. ”Endless Space” har en luftig ljudbild och modern variation utan överdrivna gitarrutflykter. I ”Joy of Illusion” spritter det i fingrarna, mer spelglädje utan att tappa den kontrollerade finessen. Titellåten är en flegmatisk historia utan poäng och det finns ingen röd tråd på skivan mer än avsaknaden av sång. Det blir mer engagerande i bluesiga ”Enlightning the Darkness”. Av en titel som ”Renewed” förväntar jag mig grejer och det är riktigt SATRIANI-aktigt. Ett par mjukare låtar utlovades och ”Magic” infriar det löftet. Snyggt men inget anmärkningsvärt. Jag gillar instrumentalmusik med riv och fart, som i ”Taking Control”. Bandet visar upp sig och gitarren allra mest - snyggt. Men den riktiga fullträffen är virtuosvarningen och bländverket ”Virtual Redefinition”. En låt som inte står någon av influenserna efter, men som tyvärr är för ensam i sitt slag på skivan. Tillsammans med ”Arrival” gör den avslutningen till höjdpunkten på skivan. Missförstå mig rätt, Tommy kan spela, liksom bandet. Men i instrumentalbranschen är det svårt att vinna allas favörer direkt. Tommy har tiden framför sig och om han tar med sig de tre höjdpunkterna och jobbar med resten kan han bli ett namn att räkna med.

Endless Space
Joy of Illusion
Step Ahead