Fragments of Unbecoming: The Everhaunting Past: Chapter IV - A Splendid Retrospection | FESTIVALPHOTO

Fragments of Unbecoming: The Everhaunting Past: Chapter IV - A Splendid Retrospection

Review348_FOU

Cyclone Empire/Sound Pollution

FRAGMENTS OF UNBECOMING spelar dödsmetall med svensk touch – fast de är tyskar. Bandet grundades av gitarristerna Sascha Ehrich och Stefan Weimar. De fick tag i basisten Wolfram Schellenberg och trummisen Ingo Maier. Sedan 2005 är Sam Anetzberger (DEAD EYE SLEEPER) sångare och nyligen har de bytt basist till Christopher Körtgen. Detta är tredje (konceptbaserade) skivan från bandet.

Ett intro senare tar ”Vast” vid. Det låter svenskt faktiskt, svenskt som i AT THE GATES och DARK TRANQUILITY. Sam känner jag igen från hans andra band men FRAGMENTS OF UNBECOMING är intressantare tycker jag. Tung atmosfärisk och strukturerad dödsmetall med dubbeltramp sitter oftast bra. De får till slingor och grooves bra i ”Vast”, så ska modern dödsmetall låta. Det stressade soundet i ”Run Ashored in the Yesteryears” imponerad däremot inte. Brutaliteten i ”Destination: Outcast” känns mer välkommen. De bitande gitarrerna och trummorna är de inslag som imponerar mest. Gitarriffet lyfter ”Deadlight”, liksom gunget. Tyvärr låter de olika rösterna lite överdrivet, men det är ändå en av de bättre låtarna. Tur man inte trummar på ”A Voice Says: Destroy”, särskilt i introt. För att jag skulle uppleva dem som riktigt svenska hade jag önskat fler låtar i stil med ”The Exciled Choir”. Fast mycket svensk döds låter inte så idag så jag får väl ge mig. Jag ler igen i ”It´s Me, the Grotesque”, i den smattrar de fram en våg av DISMEMBER-stuk som tilltalar mig. FRAGMENTS OF UNBECOMING gör en helt ok skiva med mer än bara svenska influenser. Och när de kör på enligt tidig 90-talsmodell, då ör de trevlig lyssning.

Ahead! (Introduction)
Vast
Run Ashored in the Yesteryears